Tuesday, July 30, 2013

Aku Tak Gagal

Assalamualaikum wbt..

hmm..tajuknya cm kuat kan..
tapi aku tersangatlah lemah..
aku tersungkur..
lagi sekali aku tersungkur..


that's it..
dgn wujudnya surat yg chantek ini..
aku dengan rasminya keluar dari bidang perubatan..

well,Allah knows better..
maybe medicine is just not my path..
i'm putting my trust on Him..

I know..
I am being sooooo hypocrite..
the worst is,,
I'm being hypocrite to myself..
I keep saying to myself :

"aku kuat"
"aku redha"
"xpe lah..nk wk cmane"
"i'll be strong"

ingat semua tu betul ke??

NO

a big no..
of course not..

ingat senang ke..
of course..it is easier said than done..
aku yang alaminya..

sakitnya aku yang rasa..
ya Allah..tak tertanggung rasanya..
sampaikan aku terpaksa menggunakan akal untuk memujuk hati..
hatiku sangat rapuh..
sampaikan hatiku perlukan bantuan akal..

xpe lah hipokrit pon..
untuk sementara..
nana said "time will heals u"

aku yakin..ada hikmah disebaliknya..

honestly..
aku dah puas menangis..
aku dah letih menderita..
aku da xsanggup telan kepahitan..

cukup-cukuplah aku menangis untuk tamhidi yang setahun itu..
terlalu banyak air mata yang tumpah dalam tempoh setahun itu..

mungkin..
mungkin ni merupakan jalan untuk aku keluar dari penderitaan tu..
walaupun aku minat bidang itu..
tapi ternyata bidang itu memberi penderitaan terhadapku..

dah cukup aku merasa kesakitan..

huh!!
tipulaa kalo aku cakap xsedih..
  
YES..
AKU SEDIH..

tapi aku xsanggup nk tunjukkan kesedihan aku terhadap family..
cukuplah aku sahaja yg lihat wajah kecewa mereka..
tapi untuk mereka melihat kesedihanku,,
itu bukan aku..

aku lebih suka menangis sorang2..
aku lebih suka memerap dalam bilik..
biarlah aku tanggung sakit ni..

YES..
SANGAT SAKIT..

aku rasa dada aku mahu pecah!!
aku rasa kepala aku nak meletup!!

Ya Allah..
berilah ketenangan kepadaku..
berilah aku kekuatan..
berilah aku kesabaran dalam menghadapi semua ni..
Ya Allah..
bantulah hambaMu yang lemah,rapuh ini..
tanpaMu aku tak akan sanggup nk lalui semua ni..
kuatkanlah keimanan aku..
redhakanlah hatiku dengan ketentuanMu..
Ya Allah..
terima kasih kerana mengurniakanku sahabat2..
yang sangat memahami..
yang memberiku kata2 semangat..
Kau redhakanlah persahabatan kami..
semoga persahabatan ini dapat memandu kami ke syurgaMu ya Allah..

...


hari ni..aku terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada my beloved babyfruits..
aku sangat sayang kelas ni..
semoga ukhuwah kami masih terjalin erat..
walau kami terpisah..

hmm..
siapa sangka..
aku akan mendapat ramai kawan2 doktor..
i'm proud of u guys..
please..sambung cita2 saya untuk jadi doktor ye..
at least saya boleh tau cemana rasanya bergelumang dgn bidang tu..
all da best to u all..
<3



aku mencuba..
aku cuba untuk redha..
aku cuba untuk kuat..
aku cuba untuk terima..
walau perit..
insyaAllah..aku akan cuba yang terbaik..

well..
AKU TAK GAGAL..
i'll bear that in mind..
aku xdapat medik bukan sebab aku memang xlayak..
in fact,aku dah tersenarai dalam list penentu kut..
it is just not mine..
kuota dah penuh katanya..
 hanya 80 orang yang berjaya melepasi saringan akhir..
so yg condensed,
walau layak,nak buat cemana..
nk sumbat pon da xboleh..
kesian la kt dyorang yg da cm ikan sardin tuh..

takpelah..
at least aku tahu yang aku tak gagal..

aku akan bangkit..
chemistry is not that bad..
bukannya aku xminat chemistry..
in fact aku paling suka masuk lab..
aku akan turn to mood overexcited bila masuk bab experiments..
it's just.....
...
...
...
aku takut mathematics..
salah 1 sebab aku takut nak masuk bidang science n tech ni,
sebab mathematics..
entahlaaa..
dari SPM kut aku babak sket addmaths nih..
alhamdulillah lepas A-
tu pon aku xpercaya..
haha
aku sangat salute pada orang2 yang nak bergelumang dgn numbers..
well done guys!!
hehe

paling penting..
waktu belajar utk course ni hanya 17 jam berbanding medic 24 jam lau xsilap..
xbanding ngn dentist lg..
44 jam dy punya credit hours.. *pengsan!!
aku memang salute giler lah ngn dyorg sbb sanggup nk hadapi smua tu..
kalo aku la,,xtertanggung den..

so,dengan 17 jam ni,
insyaAllah xterasa hectic sangat..
maybe akan memberi aku lebih masa untuk catch up mana2 subjek yg terlambat sket..
maybe juga akan beri aku masa utk enjoy life semasa bergelar pelajar..
kerana lecturers aku pernah ckp
"masa belajarlah masa paling best..just hav to worry bout studies..no other commitment"
so kalo masa study pon life da ntah kemana,,
masa kerja????
hmmmmmmmmm..

thats all for now..
doakan aku kuat..
doakan aku tabah ye..



wallahua'lam..



6 comments:

  1. Salam farah :)
    farah x nak apply for any private agencies utk medic? tp personally kan kte rse seriously chemistry way more better haha sbb lbih relax. x pe farah stay srong! rancangan Allah selalu yg terbaik n banyakkan berdoa, will be missing u ;'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..pernah gak terfikir pasal private..tp kan yang duk tlintas kat fikiran tu chemistry je..pelik gak..hmm..still duk istikharah n istisyarah..well,,like u said,,relax sesangat!!17 credit hours only..hehe
      thanx my dear..kalo me xsambung med,,korang la sambung cita-citaku yep..hehe..all da best to all of u too!!luv u all!!will miss u too..jangan sedih2..kte sume still kawan,kan?? ;)

      Delete
  2. Assalammualaikum Farah Alwani.

    Heyhey. La tahzan ya ukhti.
    Tak dapat medic bukan bermakna awak gagal la sayang.
    Yes. I know, it's really hard for you. After what you have been through along a year in Tamhidi. And saya faham how you feel.
    Tapi, awak kena ingat jugak tau, 'Ujian itu tanda Allah sayang'.
    Mungkin ini ujian untuk awak, dearie. Kuatkan semangat, kuatkan hati tu.

    Banyakkan mohon pada Allah. Mohon agar hati dapat redha. Mungkin sekarang ni, awak tak dapat lihat lagi hikmah di sebalik semua ni. Tapi, one day.. insyaAllah. sebab Allah takkan buat sesuatu tu sia-sia. Pasti tercalit seribu hikmah. Rezeki Allah yang tentukan. Be strong k dear. :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..thanks my dear..
      insyaAllah..slowly saya da terima smua ni..
      berkat sokongan n kata2 semangat drp family n friends,alhamdulillah saya makin kuat.. :)

      ayat dari abah buat saya lemah lutut n tersedar..
      "ada la tu sebab2 bakpo kito buleh hok lain..ada la hikmah dio dkemudian hari..kita trimo jah laa"
      aduhh..my abah jarang kluarkn ayat cmtu..tp sekali keluar,,sentapnye smpai ke vena cava..hehe

      insyaAllah..i'll be strong..thanx again babe ;)

      Delete
  3. I'm your nana forever. ;) u knw i'll be there for u always syg

    ReplyDelete
  4. yes..i know darling..thanx a million for being there for me :')

    ReplyDelete

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...