Thursday, May 16, 2013

~Sweet n Sour of Tamhidi~

Assalamualaikum !!
It's me again!!!
Today,,aku nk citer pasal my one-year experience in tamhidi of medicine 2012/2013..of cozla tak 100% detail,,maunye sampai subuh pn xabeh tulis..kwang3 XP

Okay,,sbnarnye ad kisah d sebalik kemasukanku ke USIM ni..asalnye aku mmg sangat3 berminat nk study med abroad!!cita2 aku sejak skolah dlu,,to IRELAND!!!or at least ke EGYPT or JORDAN..but,,it ended up wif USIM..hew3..halangan terbesar aku adalah my abah..yep,,MY ABAH..biasanya penghalang anak pegi luar negara ni mak kn,,but me,,my abah..my mummy sokong 100% utk aku pegi abroad..1 more thing,abah aku bkn je xbagi aku pegi abroad,,tp dy xbagi aku amik med!!!oh my~~

At first abah xcakap pape pn time aku isi upu n dy ekcelinye dah tau yg aku nk amik med sjak aku kt skola lg..but then,,A DAY before da interview to egypt,,my abah keluarkn ayt yg mmbuatkn ku TERNGANGA!!!

"hmm..farah ngaji(study) kt malaysia jah la..xpayoh gi luar negara..kt malaysia pn molep dh..nk balik raya payoh..duk dumoh jd CIKGU jah..kalo nk gi interbiu sajo buleh,,tp xleh gi oversea"..like what!??!?!?oh my!!betulke ap aku dgr nih???NOOOOOOO!!!!
malam tu,,mmg xbhenti nanges lah..bayangkn,,aku dah siap sume preparations ke interbiu tp tiba2 jd cmni plop..last2,,aku protes,,kalo skadar interbiu tanpa boleh pegi oversea,,baik xyah!buat sakit hati plak kalo nnti dpt tawaran..huhuhu :'(

start hari tu,,blh dkatakn hari2 aku bdebat ngn my abah pasal advantages jd doc n disadvntages jd teacher..smpai nanges2..(well,,aku seorang yg TERSANGAT mudah keluarkn air mata..wuwuwu)..it's not that jd teacher xbagus,,aku sokong sape2 yg punya cita2 nk jd ckgu..tp kalo dh abah nmamie pn dh ckgu,,adik2 aku pn xde yg minat doc stakat ni,,so,,why shouldn't i be a doc..lgpn aku minat tahap gaban mende2 sains ni..prasan gak,,stiap kali blk kg,,adje ilmu med yg aku share ngn family..hew3

last2,,abah mngalah..abah ckp,, "kalo nk amik medik buleh,,tp kt dlm negara jah.."fuh!!! alhamdulillah ya Allah!!!!xkesahlah dlm negara pn,,asal aku bleh capai cita2 aku jd doc,,sokey la..

so,,hari aku spatutnye pegi interbiu oversea,,btukar jd hari medical checkup ke tamhidi medic,USIM..redha jela..


The day had come..23rd may 2012..hari pendaftaran tamhidi..yg hantar aku pegi usim abah,mamie,haziq n my granny..my granny dr umah my aunt kt damansara..ktorg duk kt umahnye smalamn..ktorg smpai nilai around 11 am..ku keseorangan..xkelihatan kelibat my ex-schoolmates..ku jalani proses pdaftaran kt stadium tertutup nilai..diberi kunci umah kt kolej kediaman nilam court, D-4-1-1..sampai sana,,ku tgk sparuh housemates da smpai..brief pkenalan n off to stadium back..berorientasi slama sminggu..

kami dduk 8 orang 1 rumah,,at first..lepas tu,,sorang2 keluar pegi oversea n other uni supported by mara..

from left : izyan,hasanah,ainul,sofia,sarah,me,liyana



from 8,,to 4..half of our housemates moved out,,leaving us..huhuhu..sedeh mmg la sedeh..tp umah yg padat jd lapang..hahaha (gelak evil XD)

suka duka selama setahun kami berempat,serumah mmg xleh dilupakan..sedih,marah,gembira of coz ad..but,,they have been wif me for whole year!!especially sofia,,my roomate..thanx a lot for da memories babes!!

Afta orientation,me dtempatkn kt tutorial 2..first day chaos,,time pemilihan leader n assistant..no one volunteered to be tm2's assistant..malas mnunggu lama,,ku angkat tangan!!fuh!!first time aku buat muka xtahu malu kt kuliah..kwang3..tugas first aku,,kutip duit..setahun aku jd ceti haram.hahaha..mmg kalut dgn ramai2 mai keliling aku..n aku xsengaja tertinggi suara kt classmates aku..n of coz 1st impression dyorg,,AKU GARANG!!!sori girls..i'm not like that ekceli..hew3

Tutorial 2 of Tamhidi of Medicine consists of 22 people..yg latest punye..
Leader : Mohammad Ikhwan
Assistant : Farah Alwani
Citizens :Mohamad Ikmal,Mohd Safwan,Ahmad Faris,Mohd Luqman,Mohd Ismail Faiz n Mohd Faiz,, Ili Nabihah,Noor Syazwani,Nur Aqilah,Ainun Mastura,Nurul Amirah,Nur Hamizah,Nur Idayu Nadiah,Nursilmi,Maisarah,Nur Asyiqin,Noradilah,Azra,Hanis Ramizah & Ain Sofia ;)
Moved out citizens : Abdullah Zuhdi n Asmaa' Salsabila

first sem,,we're still dlm proses pkenalan,,so we tend to be,,SILENT!oh maii..boring giler weyh dlm kelas ni..everybody seemed to be very NERDY!!budak medik kn...hmm..what to do???xleh nk biarkn cmni..aku pn as an assistant (cehh!!~~) pegi ckp kt leader,rancang cmane nk handle mende ni..bingo!!budak laki pn nk kelas yg bising!well,bising cara kelas la..bkn senyap cm bilik mayat..hurmm..by time,,we can get along each other..sorang2 bdk laki n pmpuan mnunjukkan taring..starting from afiq,ikmal sabah,,then me myself,,silmi n da gang..lama2,,okey,not so bad..i love da improvement ;)

setahun..mybe kedengaran waktu yg singkat..indeed..but dlm wktu singkat tu millions of memories had we made..subhanallah,,i love u guys!!!


lama-kelamaan,,we loved each other n i no longer kesepian at tm2..


last day pic <3<3<3 wif madam azlina

seriously love them much!!!!!!!! :'(

Here,aku study dlm perkampungan Kuliah Tamhidi Medic (KTM) or bak kata Sir Arho,keretapi tanah melayu XD
Consists of 88 citizens n we're divided into 4 tutorials.

so much memories wif em..


kt sini cikgu2 dy sume friendly..yes,,fierce but friendly..sem 1 ktorang amik 7 subjects 
1.Biology by Madam Faaizatul Ahya
2.Physics by Sir Abdul Rahim Hj Omar ( Sir ARHO )
3.Chemistry by Madam Latipah
4.Mahematics by Miss Faeza
5.English by Madam Azlina
6.Arabic by Ust.Naser
7.TUH @ PQS by Ust. Sanusi

sem 2 pn 7 subjects tp TUH xde,ganti ngn ICT ;)
sume ckgu sama kcuali Physics by Madam Syikin,Arabic by Ust A'toa & ICT by Madam Halimaton

wif da sporting ust a'toa

aku paling suka time lab,english n arabic plus ict..because....bleh release tension!!hehe


smart dop???hehehe XP

to describe tamhidi,,just 1 thing that crossed my mind,, EXAMS!!!yes,,kalo sape2 yg berangan nk masuk tamhidi,,get ready guys!!boleh dkatakn EVERYWEEK ad exams or kata lainnye,,QUIZZES n TESTS..oh my,,n bende2 ni la yg mbuatkn aku stress tahap gaban throughout tamhidi ni..gosh!!tp yg positivenye,,kte akn sentiasa study n ilmu tu akn MELEKAT dlm kepala (kalo rajin revise) insyaAllah ;)
aku mmg xleh lupa..boleh dkatakn stiap kali bleh result especially maths,bio n chem,,mutiaraku akn jatuh..nanges la tuh!! ntahla..banyak dosa kut,,tu yg markah rendah..insaf3..hmm

nk buat cemana,,ble dlm proses membesar ni (err,,besar ke??takat tu je saiznye..kah3 XP) ok sambung balik,,kt sini aku olwayzz dkenen2 kn ngn my leader..kecoh 1 kuliah plak tu..adoii!!berasap mukaku kena usik sokmo..lumrah le ketua diusik ngn penolong..kwang3..
but,,,ku xminat dy,,ku minat someone yg ad LESUNG PIPIT!!yep..ntah ap la yg mnarik sgt ngn lesung pipit..but yes,,ku jatuh suka kt org yg berlesung pipit ni..kalo dy senyum,,masyaAllah,,cairrrr!!!eh,,sudah3!!ap nih..huhu..cmne xdosa banyak??duk bkenan kat mamat pipi blobang tuh!!kah3..tp nk djadikn citer,,bdk tu tersenarai dlm dean list utk sem 1!!aku??hampeh!!!sejak hari tu,,ku rasa me n him,,,jauh panggang dr api,,bagai enggang dgn pipit..yelaa..dy bdk pandai,,comel lak tu..ramai la peminat..slowly ku try xlayankan this feeling wlaupn ad la hari2 yg dy buat aku cair tnpa sengaja..huhuhu..bayangkn,,aku kt sini,,dy ada..kat sana,,dy ada..hari2 xterserempak xsah!biasala..lagi kte lari,,lagi dy menyemak dpn mata..olways accidentally ter 'eye-contact' ngn dy lak tu..adoiyaiii..sewel la aku ni..Alhamdulillah,,spanjang cuti final ni,,ku dah mula lupakan dy..xjumpa kn,,kureng la sket rasa tu..hihihi..walaupn kekadang nmpk dy on9 kt fb,,ku jd xtentu hala..chewwah!!hahaha

hmm,,apa lg aku nk tulis ni..housemates dah,,tutorial dah,,kuliah dah,,si dia pn dah..hehe..itu je la kut..

last but not least,,kpd sesape yg nk masuk tamhidi,,nasihat akak,,ceh~~hehe kena kuat semangat,rajin,blh tahan pressure,tahan letih n paling penting,,TAHAN MENGANTUK!!!especially dlm lecture..aduhhh..aku xtau la cmane bdk2 bijak tu blh tahan mata dr tertutup..suara madam2 kt depan tu mmg sedap buat dodoi..hehe..and,,all da best!!!alah..setiap yg baik,,ad buruknye..tamhidi was not that bad,,mmg precious memories of it..setahun je pun..pejam celik dah stahun..hmm..rasa baru semalam ku pakai baju orientasi tamhidi wrna ungu tuh..now,,ku kat umah goyang kaki..heheh
p/s: doakan aku bleh masuk degree medic kt usim yep >.<

I LOVE TAMHIDI <3


2 comments:

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...