Friday, November 15, 2013

Interview Rakan MPP

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

hey hey hey!!
kali ni nk citer pasal interbiu as a rakan mpp..
yes..mpp,,majlis perwakilan pelajar..
yg bese org panggil hamba mahasiswa..kwang3
tapi,,as a sekretariat aje laa..bkn mpp betul..lek a luu..baru 1st year kan..hikss
nampak laa keinginan tu kan..haha

aku djemput utk menghadiri interview as a sekretariat dlm biro akademik dan pembangunan intelek..
at first,macam nk join je time senior post borang dlm fb tu..tp pikir balik,biarlah..then nk djadikan crita,,ritu aku terserempak laa ngn senior ichem sorang ni time nk pi kelas..n she's da mpp..dy laa yg tanya aku,,nk join x sekretariat jadik rakan mpp..
then aku kata humm,,maybe boleh kut..nk try2..
then dy amik number aku,then jemput pi iv..
katanya aku berpotensi..berani suarakan pendapat..err,,ye ke??hihi

sebenarnya sebelum ni aku da pernah jd jentera utk prk senior ni..time tu da doc ckp la yg dy cm berat hati gitew..

"kenapa farah?"
"ritu farah tnya dy pasal ichems,then kenal thru situ laa..knapa?"
"besenya bila da jd jentera ni,dy akan rekruit juniors utk ikut jejak langkah dyorang..farah nk ke bertanding?"
"owh xde laa smpai nk bertanding..nk tlg2 cenggitu je"

then semalam aku dapat jemputan ke iv tuu,,aku pn bgtau laa kt dy pasal ni..

"farah serius ke nk join mpp tu?
"hum..for da time being nk jd sekretariat je laa..nk tgk cara gerak kerja dyorg dlu,bru nk timbangkn balik nk join secara serius atau x..pandangan??"
"kalo komitmen len da habis xpe laa..tp kna ingat,,once da join sekretariat dy,setahun tempohnye.jadual sem dpn pn xtau lg kan..kna take consideration jgk tuu"
"owh..hmm..ekceli utk masa skarang nii xde la nak sangat pn jd mpp ni..just nk dptkn pengalaman je dlu..kalo nk join mpp betul2 tu kna consider blk la segala hal..emm,,knapa mcm xgalakkan je?"
"xde laa nk halang..ada baiknya jgk farah join sekretariat tuu..tp nmpknye,,mostlikely confirm farah akn jd mpp nnti..nnti kna consider la about our future  n most important kna balance study..sbb takut nnti bertambah je halangan utk proceed kalo farah xperform"

bingo!!now i know knapa mcm xgalakkan..haha..takut kna tangguh lg rupanya..hihii..alahaiii XD

hmm..then aku pn pegi laa iv tuu..okay i'm da first yg smpai..nampak x ke eksaitedannye d situ..hihihi
udoh dy kata 8.30 pg,,standard iv of course kna smpai lg awal..well,,aku kn punctual giler orangnye..kalo lmbat aku blh jd sewel..haha
then interviewer aku tuu abg senior nii..mpp biro ni laa..
dy tnya bnyk jgk soalan :

1.perkenalkan diri mcm bese.
2.ap kebolehan awk utk bantu bapi(singkatan biro ni)
3.awk pengguna bas,ap awk akn buat kalo kna pergi mana2 utk tugasan.
4.muet
5.boleh bg komitmen x?
6.senior riza nk tekankn pembinaan generasi al-abrar..so blh bekerja even xdisuruh?
7.kalo ktorg wakilkan awk utk ganti ktorg berurusan ngn org kuat usim?
8.ada terikat dgn komitmen lain?
9.harapan

humm..best jgk 'borak' ngn abg ni..santai je..aku bantai laa bgtau yg aku join kelab transformasi kepimpinan mahasiswa muda ni..n kitorang diajar cara2 buat proposal,ajar buat surat,ajar berurusan ngn org luar,ajar cemana nk cari dana,mostly pasal kemahiran insaniah laa..then dy mcm impressive laa ngn aku punya kemahiran ni..ceewahh..hihi..dy kata aku berpotensi laa..

pastu pasal bas tu,,so far xde laa msalh sgt utk guna bas tu pegi mana2..bese bas ada laa..melainkan kalo bukan waktu bas ada..time tu bese aku tumpang je classmate yg ad kete..

then muet,okay muet aku da lepas da dun worry..dy siap kata salah soalan lg bila aku ckp band muet aku..hihihi..cz dy kata,,kekadang ad program yg perlu ckp english..humm,,kalo english tu okay lagi..tp part arabic tuu,,kirim salam laa..aku tgh improve lg skill kecek arab..thanxx to esaimen arabic yg berlambak tu je laa..blh laa kalam qalilan2 time taqdim tuu..

pasal komitmen lain tuu,,aku ckp laa komitmen lain tuu xde laa..tp ap yg sy boleh kata,my study is my first priority..dy pn stuju ngn aku..dy kata yg tu sudah tentu..kte datang uni ni bkn utk jd mpp..kte nk bljar..of course kna letak study d tangga teratas..cme kna pandai bahagi masa laa..kalo rasa tutorial tu blh catch up kemudian ke,,just tutor bese,mb blh pentingkn tugas..follow ur heart..mana lg penting..

basically,dy kata aku cm layak laa..nice sharing yg pasal kemahiran drp kelab koku tu..owh seyesly aku xmnyesal masuk kelab ni though agak meletihkan..harapan aku,kalo aku terpilih,just nk gain as many experience as i can..cz nanti lepas keluar drp uni,apa yg nk dilihat bkn sekadar result kita,,tp dyorg akn tgk softskill kita..btul x??

then balik tuu aku citer aa kt le doc..hehe..

"cemana?selected x?"
"xtau lg,nnti dy mesej..tp kalo tgk respon dy,MACAM berpotensi je terpilih"
"hmm..dah agak dah..confirm punya farah dapat..da tau nanti,please tell me if i'm wrong..nnti nk tgk betul ke x jangkaan yg farah akan dapat"

haha..wateva laa..nnti tgk laa dapat ke x..
hmm..takut tuu ad jgk..mse iv bukan main lagi confident ya amat jawab soalan dy..bkn takut apa,,benda baru la jgk ni..plus,melibatkan universiti kowt!
even just as sekretariat je..kui3
mana xdebor!
huge commitment of course..

aku sempat jgk interbiu akak mpp sorg ni time tunggu abg interviewer tu sampai..
busy ke x?ganggu study ke x?mmg keinginan sndiri ke?kna skip kelas ke x?haaa..banyak x aku punya soalan..mcm aku plak interviewer tuu..kikiki

dy kata mmg hidup kte mcm berubah sket..tapi ble da lama2,cm bese laa..da blh adapt..tp besenya yg skip klas tu,,yg mjlis tertinggi laa..cz selalu dapat jemputan dr tv,radio bagai tu..tapi tu awal2 perlatikan je laa..well,,tgh femes kan..hihi

hmm..so,,just wait n see lah..wish me luck then..
n doakan semoga aku blh jalankan tugas ngn baik in case aku terpilih..hee
adios

 wallahua'lam ;)

No comments:

Post a Comment

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...