Sunday, August 11, 2013

Raya 2013


Assalamualaikum!!!
masih xterlambat nk ucap selamat hari raya maaf zahir dan batin..
semoga kesalahan yg lalu dimaafkan ye :)

pada awalnya,,aku xrasa sangat roh raya ni..just bese2 je..
hmm..maybe ble umur makin mningkat ni,rasa eksaited dy mulai kureng..
sebab dah biasa kan..
unless,ad event penting ke,tu lain laa..
plus peristiwa pahit yg mnimpa aku time ramadhan tahun ni,
membuatkan makin tawar hati nk raya..
bukanla aku xprepare langsung..
kat 'dalam' ni feel kurang..kui3

tapi paling aku xpercaya bila ramai la puloks ada rasa sama ngan aku..
speechless kejap..
kiranya aku ni normal lagi la..haha

ramadhan thn ni mmg lain dr yg lain..
xde seumpamanya stakat 19 tahun aku hidup..
xkan lupa..
ramadhan thn ni mmg mendidik aku supaya punya kesabaran yg super tinggi..
supaya aku xterlampau rapuh..
supaya aku xselamanya merudum kesedihan..
supaya aku bangkit semula dr kekalahan dulu..

tapi..
pagi raya paling aku suka..
part bermaafan n snap piccas..





this is my big family!!





hah!!amekkau..ramai x my bodyguards??haha
sape yg memandai nk kacau ai,,berdepan ngn dyorg dlu okay..
ihikss XP

pastu cm bese jela..
pi umah sedara mara..
tp yg sadissnye,,duit raya makin menipis la wey..
dah xda yg nk bg duit raya kat ai..wuwuwuwu
redha je..
yes,,dah tua..kwang3

second day raya,,adalah hari yg catat seribu macam peristiwa..
seribu ker..propa la sgt..hihihi
banyak lessons jgk aku belajar..
lessons yg buat aku rasa,,,,
susahnya jadi orang dewasa ni..hew3

first,,bila aku pi openhouse adah..
well,,kitorang story morry la alang2 dah bjumpa ni..
lama banget xjumpa..kui3
n aku dpt tau sejarah dahulukala hidup kengkawan..
paling terkesan kat hati,,bila adah citer ttg pesanan papanya kpd abang n adik dy..

"kita ni kalo kawen kna ad perancangan masa depan..cm papa,6 tahun pertama,,fokus kepada hidup n masa depan rumahtangga dlu..kumpul duit sdiri utk buat rumah..first2 duk rumah sewa dlu xpe,,asal kita bina rumah kita tu dgn titik peluh kita sdiri..sikit2 xpe,asal berterusan..hasil dy,,rumah skarang ni xperlu potong gaji bulan2,,duit blh guna utk anak2,boleh guna utk diri sdiri..kalo tgk anak2 muda skarang,,duk sibuk nk tukar kereta baru la,,motor baru la,,xcukup dgn ap yg ad..padahal hidup xstabil lg..utamakan yg lebih penting dulu..baru planning hidup menjadi.."

haa..cenggitu la lbih kurang..ayat papa adah buat me trpikir,,bertuah kalo calon suami tu berfikiran jauh,n dapat terima pndapat org lain especially isteri dy..tp skarang ramai lelaki yg ego,,nk ikut kpala dy je..rasa tercabar kalo ditegur..rasa diri diperbodohkan n xreti berfikir sdiri smpai kna isteri bg pndapat..

hello cik abang!!isteri awak tu pn berhak bg pendapat..mengertilah makna seorang isteri..sebagai pendamping,,bukan sbg org bawahan,,walaupun awak mmg ketua baginya..

"wanita diciptakan dr rusuk,,bukan dr kepala utk dijunjung,bukan dr kaki utk dijadikan alasan,,tapi dari sisi,dekat dgn lengan utk dilindungi,dekat dgn hati utk disayangi"

kita hidup kena bertolak ansur,,insyaAllah berkekalan..

...

second,,bila aku pi beraya umah my bestie erma..
jumpa ngn her sis jgk..
banyak aku dpt tips2 ttg course yg bakal aku ceburi nnti..
cz sis erma pn amik course tu jgk kt USIM,n skarg dy buat master kt USM..
banyak aku belajar ttg hidup sbg bdk degree..
nasihat2 n tips2 nnti bergelar bdk degree sangat berguna..
paling best,,bila spnjang duk talking2 tu,,gelak je memanjang..
plus bila makan biskut femes amos buatan the ermas' a.k.a biskut gelak..lagi sakan duk bergelak ketawa..haha
so much fun,,release tension..

sis erma pn bg kata2 yg aku gam dlm kepala..

"mybe ni yg terbaik Allah bagi..yes,,mmg orang2,,pacek2 n macek2 duk lihat hebatnya doktor..padahal bidang lain pn sama pentingnya..boleh berjaya jgk..boleh hidup senang lenang jgk..udoh!jgn sedih2..nnti start blajar insyaAllah semangat akan naik balik.."

aduss..ni yg buat aku berair mata nk menanges nih..walaupn tu 1st time aku  jumpa sis erma,,tp ble bbual cm da lama kenal..weee!!

...

third,,bila beraya umah my maklong..
ondaway tu,,ad la lakibini duk berperang dlm kete..
smpai si suami kna berhentikan kete kt tepi jalan..
hmm..walaupun xtau ap yg terjadi,,aku sbenarnya xsuka kalo tgk isteri duk lawan2 n tinggi2 suara tahap infinity kt suami..
wey,,tu suami hang la..cemana pn,,hormat la sket..huhuhu
pastu my mummy ckp la pasal kisah isteri tuduh si suami berpoligami..
kisah tu buat aku rasa,,betapa tersangatlah penting KEPERCAYAAN n KESETIAAN tu..
aku tringat ustaz kt tamhidi pernah ckp,,

"awak ingat lelaki2 dpan awak sume ni nak ke berpoligami??XNAK!!tapi dgn syarat,,awk jalankan tugas awk sebagai isteri dy n mak kpd anak2 dy dgn baik..jaga suami awk elok2,,XDE SEBAB LA DY NK CARI LAIN..awk dah cukup utk dy..ni tidok,,rumahtangga ntah kemana,,xurus elok2,,pastu marah ble suami cari lain.."

hmm..deep kan ayat tu??

...

last but not least,,apabila ada someone nk serius ngn me..
ya Allah..scary sangat dscussion tu!!
well,,bnda serius kn,,mana blh buat main2..
oh crazy..
aku xsangka di usia 19 tahun aku bercakap pasal ni..
first time!
buat aku benar2 sedar that person mmg betul2 serius ngn me..
well,,bila masuk bab parents..apa lagi nk dikata..
tp kena betul2 istikharah n istisyarah..
xleh nk ikut kata hati semata2..
aku xnak letak harapan n bagi harapan terlampau tinggi..
macam2 boleh jadi..
walau xkenal secara mendalam,,
smpai masanya,,kalo betul aku utk dy n dy untuk aku..
of course akan jadi jgk..
xleh nk elak dh..
just prepare urself da best..
kalo bkn dgn dy,,dgn org lain pn kna prepare da best..

plus,,me muda lagi,,baru nk buat degree..
slow2 lah..xperlu terburu2..
planning pn mstila amik masa jgk kn..
kalo dah jodoh xkemana..
cuma kena jaga batasan la..
jgn overboard plak..
baru la dpt perlindungan n keredhaan Allah,insyaAllah..


tu la citernye raya kedua..punya la panjang..
hari yg sangat dunno-how-to-mention buat me..

next,raya ketiga..
boleh berkumpul dgn EIFJAN!!!!
complete EIFJAN!!
susah sgt utk kami berkumpul cm dulu..
yelah,,3 kat USIM,2 kat oversea,sorang kt UPSI..
of course time cuti xsemua sama..
msti ad yg xckup korum..
tp kali ni kami blh berkumpul lengkap!!
kt openhouse 1 of EIFJAN,,ikanur..



haa..this is us..
the beautiful girlss..ngeee
ad kesempatan lain,,aku citer pasal kitorang plak..weee!!
luv EIFJAN forever <3<3<3

hmm..thats all for now,,
ad citer lg,,i'll share them..
insyaAllah..

wassalam.. :)

No comments:

Post a Comment

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...