Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan Tiba Lagi




Assalamualaikum w.b.t.

Ahlan wasahlan ya Ramadhan!!
alhamdulillah kita smua masih diberi kesempatan untuk bertemu dgn Ramadhan 1434H..
kita masih berpeluang berpuasa lagi pada tahun ini..
Alhamdulillah juga kerana tahun ini aku berkesempatan untuk berpuasa bersama-sama keluargaku tercinta di kampung halaman..
tahun lepas aku dan rakan2 seperjuangan terpaksa berpuasa jauh di perantauan..
err,,kat nilai je pun..haha
ramadhan lepas aku hanya berkesempatan berpuasa bersama keluarga sebanyak 2 hari jer..
huuhuuhu..
aku ingat lagi first day Ramadhan,ramai gak kwn sekelas,sekuliah,serumah,n even sebilik yg balik ke kampung msg2 utk menyambut 1 Ramadhan bersama keluarga..
sayu rasa hati bila berbuka n bersahur berdua saje ngn housemate ku sorg lg..
wuwuwu~~
but!but!but!tahun ni sebulan penuh dapat berpuasa kt umah!!hehehe

bukannya sebelum ni xpernah pose sebulan kt umah..
tahun lepas je pose kt perantauan..
cz sebelum ni pun aku bkn pernah duk asrama pun..
dr kecik sambut ramadhan ngn family..
tapi kan,,yg setahun lepas tu la yg mengajar aku erti berpuasa tanpa keluarga..
and ajar aku utk menghargai masa2 bersama keluarga..

sebab lepas ni belum tentu aku dpt kesempatan cm ni lagi..
tapi semoga tahun2 akan dtg pun aku masih diberi kesempatan untuk berpuasa bersama my family..

tambah2 lg bila aku tgk junior2 yg baru masuk tamhidi,asasi,matriks n so on duk post pasal sedihnye xdpt pose ngn fmily,sahur mkn roti je,berbuka ngn lauk beli je,,
huishh!!kesiann..
aku pn cmtu la dlu..
tapi kira okay la sket cz masa tu da settle down kt tmpt org..
dyorg tu baru je sbulan lebih..homesick pn xabis lg..kwang3
sabor ye adik2!!

entry kali ni xnak berceramah lg..
just nk cerita pengalaman berpuasa di USIM..
hehehe..
yg pasal ramadhan n isi2 nye kt entry seterusnye la yep..

Alkisahnye tahun lepas ialah pengalaman pertama aku jauh dr family..
pasir mas n nilai..jauhtuuuuuu!!
tapi,pihak USIM khususnye JAKSA Kolej Kediaman Nilam Court (KKNC) tempat aku tinggal sepanjang tamhidi tu sentiasa berusaha untuk mengimarahkan Ramadhan ngn pelbagai aktiviti2 best..
untuk meredakan tekanan perasaan yg dialami bdk2 tamhidi ni..hehehe
untk mengelakkan kitorang rasa terkilan  serba kekurangan..

salah satu kenangan yang aku xdapat lupakan ialah pengalaman berterawikh beramai2 atas tikar dibawah kkhemah putih yg dipasang antara blok muslimin n surau muslimat..


see!!although fasiliti xsesempurna kt tempat lain,,
well,USIM baru lg,of course lack of fascilities
tapi,tiap2 malam konfem penuh sampai xcukup tempat nk duduk..
nasib baik aku slalu turun awal..ngeh3
paling mahalnye adalah bumbung langit tu..
susah nk jumpa kt tempat lain..
alhamdulillah rsenye xhujan time ktorg solat..
Allah jaga kami..
:')

for da first time kott aku turun terawikh hari2 tanpa miss,,
except malam balik kampung..ngee
n that condition..muahaha
rasa xcomplete kalo xturun terawikh..rugi semacam je ase..hehe
even esok ad test or quiz pn xhalang kami berterawikh kt bawah..
alaa..kejap je pun,,pkul 10 tu da ad kt umah pon..
plusss,,,kami diimamkan oleh hafiz2 yg bacaanya sangatlah sedap..
walaupun xtau sape..kui3
so,kalo dyorang baca panjang2 pun,,xterasa sangat..relax jer ase..
kat bawah ni buat 8 rakaat je,plus solat witir 3 rakaat..
tapi kalo sesape nk buat smpai 20,boleh jer nk sambung kt umah tuuu..
pertengahan solat tu,lepas 4 rakaat,ad tazkirah sikit..
bagi tips2,tegur mana yg perlu,peringatkan mana yg lupa..
sekaligus membuatkan aku rasa beruntung dberi peluang menuntut ilmu di USIM..
siswa2 n siswi2 nye sangat tinggi ilmu agama..
bolehla aku menuntut ngn dyorang..hehe 

kitorang bergilir antara tutorial utk bentang or gulung tikar lepas solat..
maksimum 2 kali kut setiap kelas bertugas..
sume bg kerjasama yg baik..:)

pastu,slalu jgk ad ceramah dr ustaz2 jemputan..
of course aku rasa rugi kalo xpergi..hehe

ad gak pembahagian bubur lambuk,,
bagi kurma,
paling best bila tutorial 1 & 2 tamhidi medic diberi peluang utk berbuka bersama2 senior di kampus medik USIM kt Pandan Indah,KL.

wif le girlsss of TM1&2..first time dtg sini

lagi 1,,kitorang kna exam midsem sebelum balik raya..
boleh paham x cemana perasaan exam time nk balik kampung for da first time???!!
memang dahsyat laa..
haha

ni gambo final haritu..kira sama lah..hehe
scary kan???

so,,thats all for now..
da precious moment of Ramadhan at USIM..
I'll look forward for another entry soon..
thanx for reading!!
wassalam ^^







No comments:

Post a Comment

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...