Sunday, November 9, 2014

Drops

Bismillahirrahmanirrahim..



Sebelum mula manulis,kena tarik nafas dulu..
kena bertenang dulu..
taknak menulis pakai emosi..
haha

kenapa?sebab aku rasa entry sebelum ni tersangatlah terasa bahang emosi dia..haha
well,bila dah menulis time kepala tengah tingtong,camtuu laa..
sorry for my bad.
terlalu emosi menyuarakan kehambaran mahasiswa..
terlalu tergesa2 untuk mempertikaikan mahasiswa..
till something happened to my roomate,and her lines keep buzzing in my ears..

"kalo aku cakna sekalipun,perlu ke aku tunjuk kat semua orang?"

ooh that managed to open my eyes..
because I'm also one of them..
yet kenapa aku nak persoalkan orang lain kan?

aku bukan jenis orang yang mahir berdebat bumbambumbam depan orang ramai..
aku bukanlah seorang yang lantang menyuarakan sesuatu..
aku seorang yang menggigil tangannya ketika berada di khalayak ramai..
dan,
aku jenis bekerja dalam diam..
apa yang aku tahu,aku buat kerja..
and maybe that is why I'm not interested in MPP thingy..
because I'm not da one who have the guts to speak out my voice publicly..
my style,jumpa that specific person,settlekan sendiri..
that's me..

although bro razif hav said,

"Nak jadi pemimpin, kemampuan berkomunikasi dengan baik itu cuma satu bonus, bukan keutamaan. Apa yang penting, apa yg diucapkannya ada 'roh' yg tersendiri. Cuba dengar ucapan Mahatma Gandhi. Ucapannya biasa tapi auranya berbisa. Pemilihan ayatnya ringkas tapi tepat dan padat."

entah kenapa,dalam pada aku bersetuju dengan kata2 tu,aku masih merasakan yang aku tidak punya kemampuan untuk itu..
biarlah..
let the time decide..
yang penting,sekarang aku tidak punya rasa to get myself in that MPP thingy..
though lots of people encouraged me to do so..
toing3
terasa gila kuasa..though it is really3 not like that..humm

and oh,no worries..that entry is still exists..
aku takkan delete kut,cz that shows my journey in writing..
for me to review back..
hikss ;)
biarlah tulisan yang tidak matang itu kekal di situ..
biarlah tulisan jiwang karat itu keka di situ..
tiada apa yang nak dimalukan..
mungkin..

okay cukup pasal tu..
for now, aku nak set my mind,
lepaaassss je abes sesuatu program,atau terlintas jea nk tulis something,
aku kena terus tulis,
so that isu itu still hangat n fresh to be written..
hope so..hee

...

alhamdulillah hari ni aku attend satu bengkel multimedia organized by sekrefast..
wait!
I'm not going to say a thing about those photoshop and vegas thingy..
but then,I'm gonna say something on what is buzzing in my mind from that bengkel..

-prof's word during da closing ceremony-

yeah.

She did say something about;

4 Drops Needed To Give Victory To Islam

seems nice,right?
okay,just briefly..

1. DROP OF TEARS
*well,I don't really remember the real story..but it's about a sahabat nabi who had waken up his army and asked them to berdoa dan merintih kepada Allah..
"kalau kita kalah esok,aku akan salahkan kamu kerana tidak menangis kepada Allah.."
owh seyes this dropped my jaw.
nak yang bikin lagi ternganga?
bila prof mention pasal remaja dan belia pada hari ini yang bukan mengeluarkan air mata kerana Allah,tapi sebab tengok hindustan,sebab tengok drama korea,sebab masalah cinta..
katanya,bukan tak boleh,tapi itu menunjukkan berapa harga air mata kita..
haa..double jaw drop. :O

2. DROP OF SWEAT
*kita sebagai khalifah Allah,tidak lain tidak bukan dilahirkan untuk beribadat dan berjuang di jalan Allah..so,tiada sebab untuk kita merungut letih dan sebagainya kerana Allah beri kekuatan kepada kita untuk berjihad di jalannya..agak malu kerana aku selalu merungut letih dengan hidup sebagai seorang mahasiswi..sedangkan itu sememangnya sudah menjadi tanggungjawab kita..
be strong!

3. DROP OF BLOOD
*okay yang ni agak seram untuk aku huraikan..
menitiskan darah dalam perjuangan.
Allahu..aku tidak tahu sama ada aku mampu..
beruntunglah mereka yang syahid di jalan Allah..
subhanallah..Allahuakbar..huhu

4. DROP OF INK
*this point is the most crucial thing..
kenapa?
kerana pepatah Arab ada mengatakan; 
"mata pena itu jauh lebih tajam daripada mata pedang.."

apa yang dihuraikan dalam point ni sangat beri makna kepada aku yang sedang berjinak2 dalam dunia penulisan;though just by blogging..
(for now,insyaAllah)

prof cakap,jari jemari kita lah yang menentukan sama ada apa yang kita tulis itu untuk menyampaikan mesej Islam ataupun anti-Islam..
kita sendiri yang menentukan sama ada kita menggunakan teknologi itu untuk mendatangkan rahmat kepada diri dan umat Islam,atau memburukkan imej Islam..
kita lupa bahawa,andaikata tulisan kita berjaya mengetuk hati seseorang,rahmat Allah dan pahala mengiringinya..
kita juga lupa..
terkadang kita menjaga adab di dunia realiti,tetapi kita lupa untuk beradab di dunia maya..
terkadang juga kita lupa untuk menjadi professional di dunia media..
ada juga yang terlupa untuk menjaga maruah diri di media sosial..
sesuka hati menulis luahan perasaan,kemarahan and bla3.
so,with all those forgotten thingy,do we really think that our drop of ink manage to bring victory to Islam?
Subhanallah..Allahuakbar..

seyesly,walaupun pesanan tersebut hanyalah ringkas,hanyalah berbentuk 4 titisan,tapi maknanya tersangatlah dalam..
at least,bagi aku..

membuatkan aku terfikir,apa niat sebenar aku menulis?
apa niat sebenar aku belajar multimedia?
apa niat aku dalam mendapatkan kemahiran itu?
adakah untuk suka2 yang sememangnya hanya sia-sia?
atau untuk menyumbangkan sesuatu kepada Islam?
Astaghfirullahal'azim..:')
opkos kena tajdid niat sentiasa..

moga Allah redha..
wallahua'lam


No comments:

Post a Comment

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...