Thursday, June 26, 2014

Secrets of da WORLD-Never Judge People Till U Know Them Well

Bismillahirrahmanirrahiim..
hey hey hey!
whats up u als?
all is well??
hope so,yeaa ;)
 
okay I officially end my second semester and so my 1st year as an ichemtech's girl today!!
oh yeahhhhh!!
buat muka eksaited sket!!hikss
 
oh chonmal chincha aku tak cayaaaaaa!!
sampailaaa aku terbaca tadi kat twitta,
 
"the first year is over"
 
slapped my cheeks!
 
ha ah laaa..dah abes dah first year ghupenyee..
okay hang pasaipaaa farah??xsedaq2 lagi??orang dah habes berjimba dah pun..
-b4 dis aku selalu tulis "hg dah kenapa?"then org kedah tegur.."bukan hg dah kenapa,tp hg pasaipaaa??"haha..okay then..lesson learnt..bhahaha-
 
entah laaa..
kalo paper sebelum2 ni,though susah yang teramat susah..
okay seyes it was no joke..
susah baq hang!!!
T.T
tapi,aku still rasa "xpe2..ada harapan lagi"
pulun utk next paper..
then rasa mcm xleh buat jgk..
sighhhh
sampailaaaaa paper last tadi kan,,
aku punya pengharapan kat paper ni tinggi kowt!
kinda yakin boleh score..
and then,,u bet??what happened?
okay aku ternganga depan paper!!!
oh my myyyy~~i'm soooo dead!
sobss
 
da momeng da invigilator kutip paper seme,
tetibe aku rasa sebak plok..
rasa macam xnampak sinar dah..
hancur habes seme..
then aku pusing belakang,luah kat aqilah,classmate aku..
dy bagi laa kata2 semangat sket..
Allahu~~~don't know why..
semester 2 punya final ni perasaan dy xmacam sem 1..
dulu keyakinan tuu tinggi..
and realised that aku lupa satu perkara..
Allah itu ada..
minta je ngn Dia..
dah usaha,dah doa,dah buat yg terbaik,tawakal je laa kan..huhu
rasa macam xleh nak enjoy sangat..
sobssss
 
insyaAllah..Dia akan bagi yg terbaik..
;')
 
 
 
okayy enough pasal exam!
back to da topic!
oohh xmasuk topik lagi eh??haha..welll~~
 
"NEVER JUDGE PEOPLE TILL U KNOW THEM WELL"
 
begini alkisahnyaa..
semalam aku story mory ngan roomates aku..
okay b4 that,
seyes aku saaaaangat suka those sharing moments wif her..
walau org tgk dy kat luaran,dy xberapa nak matang..
once dy bagi piece of her,pergh sampai bila2 kut ingat..hehe
sbb tu apa jua topik aku suka share ngn dy,tanya pendapat dy..
puas hati..aku dapat jawapannya..
of course seme tu dr Allah..
rumate aku ni just wasilahnya kan..;)
 
semalam entah cemana tetibe keluar topik ada member ni keluar malam ngn lelaki..
to be frank,aku tak pernah ada kawan2 yg sosial..
in terms of REAL social-type people..
almost a year knowing her,aku tak pernah tahu n tak pernah sangka dy tuu mcm tu..
aku tak pernah pulak judge setiap kawan yg aku baru kenal..
melainkan memang truly obvious la kan?
agak terkejut ekceli..huhu
 
bila dengar rumate aku citer pasal zaman sekolah dy,da way dia bergaul ngn those types of people..
okay dy just kawan ngn seme org..it is not that shes like that..
the way people treat those people..
and kat sekolah macam ada pengelasan tertentu bebudak sekolah,
which means,
 
golongan 1:budak baik,badan dakwah,tudung labuh
golongan 2: budak nakal sket,xbuat hw,lari dr prep,style asrama punya behavior
golongan 3:budak jahat..which means,truly jahat..
 
itu buat aku terfikir..
kenapa kat sekolah aku dulu macam xde je benda2 cmtu..
mungkin sikit2 je kalo ad pun..xde laa se obvious tuu n se bias tu..
 
"tuu sebab hang tak duk asrama..hg xnampak realiti yg sebenar..hg xpernah tidoq sebilik,sekatil, ngn dyorang..hg xrapat ngn budak asrama..sebab tu hg xtau.."
 
okay tuu betul..there WAS a gap between 'budak luar' n 'budak asrama'..
aku ingat lagi gap tuu kami seme managed to robohkan bila dah nak dekat spm betul2 dah..
time tuu baru buat study grup sesama..lepak sesama..at least,kalo selisih kat mana2,tegur mesra gitew..thats y ktorang xdapat nk selami betul2 hidup budak asrama..
dyorang nampak bermacam2 perangai manusia ni..
thats y dyorg xterkejut bila jumpa those grup 3 people..
tapi not to me..
 
and aku tak sangka akan kenal dgn golongan ni..
and bukan sekadar kenal..boleh tahan rapat laaa jugak..
si kawan aku ni pesen dy,dy hormat orang..
kalo org tuu jenis yg assalamualaikum,muka baik,dy xkan mention laa pasal that side of her..
tp kalo dah jumpa yg sama pesen ngn dy,dy open laa..
unless,dy dah rapat ngn org tuu..
 
and that happened to me..
mungkin dy dah percayakan aku kut..
aku boleh tau that side of her..
bermula malam dy keluar ngn geng lama dy time skolah dlu,pi i-city..
 
though at first,dy just cakap kluar ngn kwn2 pompuan,
pi tido umah kwn
da truth was,ada lelaki..
n that was their first meeting..
n they know each other on wechat!
i was like..what?!?!?
berani gila!first time jumpa,keluar smpai subuh esoknye..
Allahu..nearly sakit jantung!
no wonder malam tu aku rasa something wrong,rse risau xsedap hati..
hmmm..
tapi aku sehabis mungkin control aku punya expression..
xnak dy anggap aku ni pun sama:-JUDGEMENTAL..
aku dengar je dy crita apa dy buat malam tu,pegi mana,mamat tu hensem,caring bagai..
at least,xberlaku benda2 yg x diingini..Alhamdulillah..
tp time tu aku xtau complete story..dy xciter semua kat aku..
aku tau pun bila dah 3,4 hari lepas tu..
 
then ble aku tanya pendapat rumate aku,
dy bukak mata aku..
yang dunia ni full of secrets..
takyah tengok dunia..tengok manusia yg hidup atas dunia ni pun dah macam2 pesen..
aku baru sedar golongan camni betul2 wujud..in fact,depan mata aku je..
 
tapi yang penting,
 
NEVER JUDGE PEOPLE TILL U KNOW THEM WELL.
 
"hgpa xduk kat tempat depa..hgpa xkenal depa ni betul2..hgpa xleh nk judge depa ni jahat apa seme though memang apa yg depa buat tuu salah..jenis depa ni,kita xleh sekat..kita kena kawan ngn depa..bukan pesen depa hg nak duk pumpampumpam ceramah itu dosa,ini salah..xleh!depa lagi nak buat..
dalam diri depa ni ada that good side..ada sebab kenapa depa jd cmtu..
kita yg kena main peranan..sbg kawan"
-roomate 2014-
 
yep..seyes..sangat betul..
dyorang ni ada potensi utk dibawa balik ke jalan yg betul..
cuma kena cari cara yg kena ngn dyorg jea..
aku ingat lagi malam tu dy cakap..
 
"weh aku segan laa..dyorang seme xbertudung..aku je yg pakai tetap.."
 
"laaa..nape nak segan..kita yg betul..pakai jeaa.."
 
"kan kan??dyorang yg patut segan ngn aku kan??"
 
see??
dyorang boleh berubah..
dyorang ada keinginan nak berubah tuu..
cuma dalaman dyorang je yg tak kuat..
 
so,kita ni laa yg kena bantu dyorang..
yeah,memang aku sendiri pun baru belajar nak jalan ngn betul..
in fact,aku macam ni sekarang pun,dengan bantuan suasana..
yeah,surrounding yg berjaya ubah aku..
dulu aku pun bukannya amik kisah sangat part aurat kaki n lengan ni..
asal pakai tudung,baju lengan panjang,dah laa..
then by time,aku sedar,aku belajar,slow2..
same thing ngn ibadat..
selalu buat yg wajib jea..
part qiam mmg aku lemah..
tapi,once again,kesedaran tu dtg dgn bantuan surrounding..
Alhamdulillah..
well,hidayah Allah boleh datang dalam bermacam cara kan?
cuma dalaman tuu kena asah biar kuat..
dekatkan diri ngn Allah..
 
aku sedar yg aku xleh nk sesuka hati judge orang..
aku xleh nk lihat aku je yg betul..aku je yg baik..
NO..
 
BECAUSE I,TOO,AM NOT THAT GOOD.
 
mungkin hari ni dyorg buat salah..
tapi ada kemungkinan malam ni dyorang bertaubat..
nak dibandingkan ngn org perasan suci xbuat dosa??
hmm..pikirlaa sendiri..
 
hmm..road to twenty..sikit2,da secrets of da world are revealed..
yeah..
aku teringat kata2 mummy kat kawan dy bila her friend ajak berbesan..
 
"anak aku nii baru nak kenal dunia.."
 
dulu aku hanya mampu tergelak tanpa fikir kenapa mummy cakap camtu..
 
and now i know,mummy..
 
NOW I KNOW..
 
wallahua'lam..
 
 
 
 


1 comment:

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...