Saturday, May 3, 2014

REDHA : Easier Said Than Done

Bismillahirrahmanirrahim..



Suddenly,thinking of something..
something that really berkaitan ngn hidup aku..
and also,,mungkin juga berkaitan ngn u readers..

n i just discover..
someone who closed to me,in fact,my own ohana member,now experiencing that..

apa itu redha??
sama tak dengan pasrah??
macam mana nk tau diri kita ni sekadar pasrah ataupun dah mencapai tahap redha??
susah tak nak dapatkan rasa redha atas apa yg berlaku pada diri kita?
and bla bla bla..
questions yg takkan habis..

from what i've understood,
redha,means we really really really chonmal chincha accept what had happened to us..
tanpa menyalahkan takdir,
tanpa rasa terkilan,
tanpa mempersoalkan apa yang telah berlaku..
and plus,,keep on berusaha to live with what we have..

it is called,, IKHLAS

yeahh..soooooo hard..
that's why,,most of us,to be frank,
me myself,
hanya mampu pasrah,
for da time being i hope..
*sigh

ya Allah..sakit!!
sakit sangat!!
hati rasa macam direnyuk-renyuk..
T.T

mungkin setiap orang pengalamannya tentang redha berlainan..

ada yang pernah kecewa dalam pelajaran..
ada yang pernah kecewa dalam pekerjaan..
tak kurang juga,ada yang pernah kecewa dalam perhubungan..

ya Allah..
kuatnya mereka..
mampu menyembunyikan air mata di sebalik senyuman..
tapi,
kesedihan tu tetap terbias di sinar mata yg makin pudar..

ya Allah..
aku hanya mampu berdoa..
kau berilah ketenangan jiwa buat mereka..
kau pulihkanlah jiwa mereka..
agar redha menerima ketentuan takdir..

aku pernah berkata pada someone i know..
yang kurasakan mungkin ini bisa redakan kemarahannya dan kekecewaannya..

"kenapa sabar itu susah??kerana syurga itu mahal harganya.."

yeah..cakap memang la senang..
even aku yg menuturkannya pun terasa hipokritnya diri..

kenapa?
kerana aku sendiri masih belum mampu untuk redha yg sebetul2 redha atas takdir hidup..
even aku kata aku dah redha..aku dah terima..
tapi,,
jauh di lubuk hati yg paling dalam,,
masih ada sisa2 rasa terkilan..
yang aku taktau macam mana nk sental sampai hilang rasa kecewa itu..

dan..
setiap kali berbicara pasal hal ni,pasti ada airmata yg mengalir..

Allah..
peritnya dugaan..

betul..
Allah takkan uji seseorang andai dia tidak mampu..
memang mampu utk hadapi semua itu..
tapi untuk redha,susah..

tapi..
tak bermakna kita kena dibelenggu pasrah sampai bila2..
kerana kita sepatutnya redha dengan ujianNya..

kita diuji kerana sayang..kan??

for every cloud has a silver lining

ada hikmahnya,insyaAllah..
mungkin kita xdapat apa yg kita inginkan..
atau sesuatu diambil dari tangan kita..
tapi ingatlah..
mungkin Allah ingin menggantikannya dengan yg jauh lebih baik..
kalau bukan di dunia,mungkin di akhirat..

Allah knows da best..and we don't..

biarlah..
biarlah..
walau susah,let it go..
percaya pada Allah..

aku taknak cakap,

 "redhalah kamu"..
"berdosa kalau tidak redha"
n bla bla bla..
kerana aku tahu itu hipokrit..

tapi apa yg aku boleh cakap..

"cuba utk sabar..memang sabar itu susah..aku tahu sabar itu susah..hanya yg betul2 kuat je boleh bersabar..tapi kita kena jugak latih diri utk sabar walau susah..
kerana sabar itu mahal harganya.."

and slowly..aku boleh nampak hikmahnya..
sama ada pada diri aku..atau pada diri sahabatku..
yang mana kekecewaanya berlaku di depan mata aku..

bahawa Allah Maha Pengasih..
Dia uji kita,sebab Dia nak bagi sesuatu yang sangat berharga buat kita..
yang hanya orang yg istimewa sahaja yang boleh memilikinya..

ya Allah..semoga aku dan saudaraku bisa menjadi seorang yang bersyukur dengan nikmatmu..
ya Allah..semoga penantiannya selama ini terbalas..
ya Allah..semoga kesabaran yg cuba dipupuk dalam jiwa kami digantikan dengan kemanisan..
ya Allah..cucurilah kami dengan rahmatMu..
ya Allah..limpahkanlah kami dengan rezekiMu..
ya Allah..selimutkanlah kami dengan kasih sayangMu..
ya Allah..ampunkanlah dosa2 kami yg seperti buih2 di lautan..tidak terkira banyaknya..

harapanku..

dalam pelajaran,semoga aku bisa menjadi seorang yg cemerlang dunia dan akhirat..
dalam pekerjaan,semoga aku bisa memberi manfaat kepada masyarakat,agama dan negara..
dalam keluarga,semoga aku bisa menjadi anak yg solehah,kakak yang menjadi contoh..
dan dalam perhubungan,I hope to hear that one sacred sentence soon..from you..
ameen..

dah dah..lap air mata tu..
just be strong..
 wallahua'lam.. :')






No comments:

Post a Comment

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...