Monday, April 7, 2014

1001 Memories : XPDC Mendaki Gunung Nuang'14

Bismillahirrahmanirrahim..

hey ho hey hoo..
ding dong!!
farah oiyy behave..behave..LOL

assalamualaikum u alls??
wondering kenapakah si colourful happiness ni hepi terlebih??
hmmm,,,jawapannye sonang ajooo..
it's holidayyyy and i'm home now!!!hiksss 
:D
nampak tak senyum lebar di situ??ngeh3
almost 2 months xbalik,,masa untuk lepaskan rindu pada femili!!!!
yeyeahhhh!!

okay xnak buang masa lagi,,cz there's a lot to write!!
jari2 dah menggeletar nk spill out segala yg terpendam dr lubuk hati den ni haa..
hiperbola -_-"
ye laa..asyik duk tangguh2 je nk berbloggie..
esaimens,tests n all those chores,,xsempat nk curi masa..sobsss

first n foremost,nk story morry pasal xpdc daki gunung nuang kat hulu langat,selangor 21-23 mac 2014 rituu..
haaaa..terkezut tak terkezut tak??
me??yang xpernah2 berpengalaman naik gunung hatta bukit,,tetibe nk buat pasai naik gunung??
dah laa xpernah nak rajin turun training cm jogging ke,,cycling ke,,paling extreme pernah ai buat apa???jalan kaki sajooo..okay tipu,,ada je jogging..once in a blue moon..hehe..tapi aigooo farah kau memang sengaja cari pasai..dush3

tipu kalo kata xde ragu2 langsung time buat keputusan nk join xpdc ni..kalo ada pengalaman,at least daki bukit broga ke apa ke,,tuu lain citer..ni nak terus mountain climbing,ngn condition badan yg MEMANG TAK FIT LANGSUNG ni,,haishh..xyakin dpt sampai puncak atau tidok..

plus,seme rumates yg asalnye seme nak ikut join,tetibe tarik diri cz mak xkasi laaa,ad program n so leaving me alone..
nasib baik ad 2 classmates aku join..at least ada la jgk yg kenal kan..
but then,,i'm still wif my decision..lantak lah..yg penting aku nak try..don't bother all those negative thoughts..tak try skarang,,bila lagi??yakin ke pasni punya peluang lg??okay peluang mungkin banyak,,tp will I manage to grab it??who knows what will happen kan??
*angkat bahu*




and aku bukan nk citer pasal xpdc semata2..there's a lot of ibrah from this..really tought me something..ekceli,,many things..
cuma wondering nk story dlm this 1 entry ke,nk buat yg lain..we'll see ;)

...

n so that night,around 11.30 pm,around 25 of us set off to hulu langat,selangor..
sesampai je,dah pukul 12.45 am kat kaki gunung ni..then,manage groups(4 boys n 4 girls in a group),all those things like bekalan makanan,khemah etc n set off to campsite yg terletak kt tengah2 gunung tuu around 1.45 am..
haaaa..1 thing yg spesel,,pepagi buta time org tido,,kitorang naik gunung..hoho

at first ktorang kna lalu jalan balak a.k.a jalan lebar yg boleh muat 4WD..ya ampun!!awal2 dah semput oihhh..dy ada 7 checkpoints sepanjang jalan balak b4 ktorang kena lalu jalan sempit yg muat sorang2 je..sampai 1st checkpoint aku dah rase macam nak tumbang terbalik..plus beg berat oooo..


yg bestnya..geng2 laki seme gentlements..dyorang dah bawak beg camping yg bapak punya besar..lagi2 beg palapes tuu..but still,dyorang managed to tambah beban beg aku n beg girls yg sama spesies ngan aku tuu..
ohhoo forget to mention,majority boys yg join ni ekceli from palapes a.k.a askar-to-be der..
memang aku rase macam dah masuk training askar kowtt..

"move!!move!!"

"mental!!mental!!"
aigooooo~~

out of 7 checkpoints,ktorang stop kat 5 checkpoints je..guider cakap dy kagum laa ngn ktorg cz estimated time of arrival (ETA) tu around 4.15 am..tapi ktorang managed sampai awal stengah jam..haaa..ni baru jalan balak tau..blom masuk jalan batu,tanah lagi..
we'll see what'll happen tomorrow..
then,3.45 am tu,,ktorang set khemah,terus tergolek seme xsalin baju apa dah..capek dong..hoho

   konon2 pkul 6 am nk bangun..tengok2 6.45 am kowt baru bangun..solat subuh seme,then prepare for breakfast!!!

ok jap..1 thing la kan..kat dalam hutan ni,,jangan risau..tandas ada di mana2..
kiri dan kanan,sepanjang jalan ada tandas..
*buat senyum senget,gelak evil..hahaha
paham2 la ye..LOL XP

haaa,back to breakfast,ni first time aku join camping yg betul2 camping punya..means independent without any help from teachers or something like that..we hav only our group members..4 boys n 4 girls tuu je..plus the other participants..
kerjasama la utk masak..

1 thing yg saaangat interesting,,ktorang masak guna utensils bebudak palapes tuuu..pakai 'mestin'..yeah,,sooo kecik utk makanan for 8 people..

so alternativenya,masak 2 kali laa..
masak apa???
jeng jeng jeng~~
MEE GORENG!!
n cer teka who's da main cook??
well~~*angkat bahu
alahh..setakat mee goreng nak bangga..ohhooo jangan lupa..ktorg punya ingredients tuu ingat yg kte guna macam masak kat rumah keerr??
totally no no noo..
memang kena pandai nak balance rasa..serba kekurangan bahan kowt..itu xde,ini xde..
tapi yang lawaknye,,licin jgk 2 mestin penuh mee goreng..haha
ekceli habis sebab lapar kan..LOL


ohhooo si berlagak cute tu ekceli our guider..LOL


then get redy,,9.45 am,ktorang set off to da peak of gunung nuang..
"menuju puncak!!gemilang cahaya~~"
ecece nyanyi sket!!hiksss XD

jalan ke puncak ni ada 3 checkpoint..

1.kem pacat-about 1 hour from start..arrived at 10.45 am..kat sini ad something unique tau..tadaaaa




akar besar gedabak..kalo datang ,wajib tangkap gambo kt sini


2.puncak tipu a.k.a puncak impian-kenapa nama dy camtu?sbb kat situ mcm dah xde puncak lain dah..macam betul2 kat puncak..sebenarnya kita kena turun sket,then naik balik,baru jumpa puncaknye..
tapiiiii..ya Allah..punya laa lama mendaki,TAK SAMPAI SAMPAI JUGAK TUH!!
lepas je naik batu tinggi,jalan 2 langkah,dongak,,ya Allah..tingginyooo nk panjat batu ni...lepas naik,,ada lagi dinding batu tinggi..*SIGHH

si askar kat blakang aku ni.."sikit lagi,farah..sikit lagi"..

aku dah fed up,aku balas.."sikit sokmo,jauh lagi lah!!grrr"

haha..padahal aku bukannye kenal mamat askar tu..ondaway tu laa kenal..
namanya ehem..qurratul akyun..means penyejuk mata..
quite a unique name for a boy..thats y aku nk mention kat sini..aww!!haha
one of eifjan,adah,knows him..
xmasal ktorg interbiu sesama sendiri time tuu..ye laa..tactical way to distract ourselves from memikirkan yg jauh lg nak sampai..

1 thing yg aku suka pasal si askar sorang ni,selambat mana pun aku,se slow mana pun aku..sebanyak mana pun aku berhenti,dy xpernah tinggalkan aku sensorang..caring tak??hehe
acanoo bleh jadi camtu??
humm,,bila dah naik gunung beramai2 ni,,ada yg laju,intermediate n slow..

ktorang tergolong dlm grup intermediate..

there're 4 of us..2 boys n 2 girls..
well,bebudak laki usim ni gentlemen blako sbenarnye..tapi sbb he's da one yg stay wif me,dapat credit lebih la sket..kih3
dy carikan tongkat utk ai,,ikat kasut ai yg terkopak,macam princess aww!!,bawakkan beg ai time dah nak tergolek,n of course bagi semangat kat ai..
tapi gaya military laaa..

"move,farah move!!jangan berhenti..go go go!!"
"asal lapar je lembik,asal lapar je lembik..nah sneakers!"..LOL

haaaa..bekeng pun,,caring dy still ada..haha..
more to semangat setia kawan laa ekcelinya..
paling xleh lupa bila jumpa ular ondaway naik atas tu..
naseb laa aku tergerak hati nk stop..then ada pelancong lain passed by,ada ular JUST a metre from me!!
kalo ktorang xbhenti,,aku yg akn jumpa ular tu dulu sbb time tuu aku kat depan 3 org lg tuu..boleh bayang tak apa jd kalo aku xperasan ada ular yg poisonous tuu kt depan???
*sigh


tengah semput pun boleh lagi posing..hehe


then we move on..time ondaway tu,jumpa ramai climbers lain..from new zealand pun ada..seme ramah plok tu..selisih je,,tegur..

at least,haii!! ;)
bila kat laluan sempit,bagi laluan kpd yg lbh utama..
mmg semangat care to each other tinggi kat atas tu though xkenal sesama sendiri..

after about 4 hours naik batu2,,tanah2 tuu,daripada 30 degree sampai laa 90 degree tahap kecuramannye from campsite,,

yes,90 degree..percaya tak??okay tipu laa,85 degree..hoho
plus berapa kali harapan palsu diberikan,,

"nak sampai dah,nak sampai dah".."haa,,dengar suara orang!dekat dah!!"..

akhirnya sampai jugak kat 3rd checkpoint,kat puncak gunung nuang yg setinggi 1493m ataupun 4898 ft niii..


haruslah ada pic kat puncak kan??


that feeling bila jejakkan first step kat peak of da mountain,rasa macam..

"ya Allah..aku mampu rupanya.."

subhanallah..aku xsangka..kalo flasback balik dy punya route to da peak of da mountain,haishh..aku xrasa boleh naik lagi skali..toing3
dengan batu2,selut,kayu2,pokok2..
sampai terkopak kasut,tergelincir tu xyah cakap lah..sampai tergolek2..
baju,seluar,tudung memang dah xnampak rupa dh..comot muka gue,ya ampun!!haha


totally damaged..plus kasut ni bukan utk dibuat climbing pun..kwang3


ktorang grup intermediate ni grup kedua sampai ke puncak..benda pertama yg dibuat,tergolek kat situ dlu,lepaskan lelah,makan sket,then bila seme dah sampai, barulaa photoboom session..hihiksss


geng boys!!
baju merah seme tuu sep palapes..n da one i mentioned b4 is yg duk kat belakang baju hitam pakai spek kat tengah tuu.. ;)


girlssss


around 2 pm,ktorang heading down..memikirkan the route balik,,rse macam xnak turun je..nk duk je kat puncak tu..tapi,,memang impossible la kan..first step,huishh seriauuu!!!
curam giler kowt..awal2 lagi dah tergelincir kat batu 90 degree..malu oihhh!!naseb dyorg seme professional..xde laa gelakkan ai..plus dyorg pun bnyk kali la jgk tergelincir..hihihi

perbezaan antara naik & turun,,kalo naik,,sakit kaki & tangan sebab panjat batu2 tinggi..kalo turun,,dy pressure kat kaki sebab tampung berat badan time turun tmpat curam..kind of menekan tanah..kaki memang rse mencucuk2 dah sakitnya..

tapi yg okay sket,,bila turun ni dy laju la berbanding ngn naik..ktorang sampai campsite around 5 pm,took about 3 hours instead of 4 hours mse naik..padahal ktorang berhenti rehat lama kt kem pacat sementara tunggu amik air..

haaa,cakap pasal air,u bet water supply ktorang apa??
of course xdapat disangkal lagi,da original mineral water laaa..
sedap gilaa..sejuk gilaaa..
rse lagi sedap berbanding yg mineral dlm botol tu..
well,,dah nama mineral water original kan??
btw,no worries psl kesuciannye sbb tmpat ktorg amik air tuu tempat yg tinggi,then mcm tepat punca air mula2 kluar laa..
aahhhh!!soooo refreshing!!!

sampai je bawah,memang terus tergolek kat khemah laa..sempat la jgk terlelap setengah jam b4 bangun balik,mandi,solat seme..

then!!!
satu peristiwa yg memang takkan aku lupakan,aku kena sengat tebuan time lepas solat asar!!
ya Allah seyes SAKIT GILA BAQ HANG!!!
plus aku mana pernah kena sengat tebuan kowtt!!
rasa dy macam kena cucuk jarum,then jarum tu terlekat kat kulit,xleh buang..
ya Allah..tang tu jgk aku nanges..
naseb laaa khemah aku tu paling hujung,jauh ngn tmpat boys,tp dekat ngn khemah guider..
uishh aku nanges mmg semahu-mahu la..xkesah dah apa jadi..muka sembam kat lutut,,hulur tgn kat kawan aku..mata dah banjir dah..
tetibe,rse mcm org picit kuat gila tgn aku,,nk keluarkan sengat dy..part tu yg paling azab..
aaaaahhhhh!!!!!!!
ghupenye guider tu yg take over tgn aku drp kwn aku tu..
huishhh!!seriau gilos kowt bila ingat balik..
sekarang pun ada lagi kesan sengatan tu though dh 2,3 weeks..
balik usim kena inject n sekarung ubat dy bagi..sobsss
what a memory..




tu part yg xbest..part yg bestnya,,seme orang macam caring gila kat aku..si guider ni,nampak aku je,tanya; "tangan okay??".."nak tengok tangan.." haha
lagi 1,si akyun tu pun,,first word dy sebut time jumpa aku, "tangan okay??"
awww!!really rase cm spesel..hihikss
at first wondering cemana dia boleh tau pasal tangan aku..
baru teringat yg mse nk amik wuduk balik kat sungai utk solat maghrib tuu,,dy ada dekat situ masa aku mintak kawan aku tlg cover aku nk amik wuduk..si ainur kwn aku ni boleh plak pi mention pasal aku kena sengat tebuan kt ketua program..n he was hearing us..
well,udoh dy stay by my side sepanjang naik gunung tu kan,,kind of amik berat jgk laa kan??
errr..cam ada something fishy ajoo..LOL
xde lah..he's just my savior..itu je..ngeh3 

malam tu sebenarnya ada campfire..
utk ice breaking seme..
memang best,,hutan gelap gulita,then ad campfire tu kat tengah2..rasa camping sangat!!!!!


but then aku tak larat gila,plus tangan aku cm berdenyut2,aku lari masuk khemah after dinner n solat isyak..
haaaa!!dinner malam tuu ktorg girls masak sardin,,and boys masak nasi..
okay 1 thing aku respect boys grup aku ni,nasi dyorang seyes menjadi sangat!!!
macam masak dlm rice cooker tuh..
memang lulus n thumbs up!!
well,apa nk heran,dyorang dak2 palapes selalu camping dalam hutan,dah reti la survive utk makan..plus mungkin dyorang memang dah reti masak kat umah..
*smirk
oiyyy jangan underestimate bebudak laki tau..kekadang dyorg punya skill cooking lagi dahsyat dr pompuan..
malu sikit boleh???
XD

so alkisahnya aku ni around 10 pm dah tidoq,dyorg kul 12 baru masuk khemah..
tapi aku tido dah xsedar apa dah..
sedar2 je dah pukul 6 lebih..
memang puas gila tido WALAUPUN,,,
sekadar tido atas tanah keras,just lapik khemah..
huh!!bila dah letih n mngantuk,,bagi la tido kat mana2 pun,,memang lena!!
haha

then around 8 am ktorang cooking breakfast..
and da mastercook back in action,wif special menu,,meehun tomyam!!!
haaaaa..sarapan ngn meehun tomyam kauu..mana nak cari??hihihi
benda paling satisfied bila masak,,,bila da cooking licin kena kebas dek perut2 yg kelaparan..
xkira dah tomyam tu sekadar rasa tomyam ,tanpa serai,tanpa daun limau,tanpa bawang yg cukup,sekali hadap,,licin seme!!


mastercook..hihiksss


tadaaa..tomyam paaaling simple..LOL



my teammates..plus guider

around 10.30 am,,we're ready to head down..
aku xnak ketinggalan sangat,,so aku duk depan,at least bila orang potong pun,,idoklee ketinggalan jauh kan..huhu
and once again,my savior tu stick wif me..hihiksss
kekadang sikap gentlemen terlebih ni bahaya kowt..
bisa buat orang cair derrr~~
mana idoknye,tolong patahkan kayu utk buat tongkat,,tolong bawakkan beg though dy tuu dah banyak barang,,tunggu aku though aku slow..
makin buat orang mengada2 tak larat pun ada..
kind of mengharapkan geng askar ni..haha
bad farah is bad..
naseb laaa aku sedar diri..
that,,,,
hummm..hang pikir laa sendiri..kih3
btw kejap je pun dy stick wif me..sebab kan dah lalu jalan balak balik..
lagi selamat laa compared to jalan batu2 tuu..nk turun sorang pn xkesah dah..
aku turun je laa sensorang..relax2 enjoy pemandangan yg picturesque jiddan..ye laa,,masa naik tu tengah pagi2 buta,mana nk nampak scenery..huhu
subhanallah..rse tenang je dgn bunyi2 kat hutan tuu..
relaxing kowt..



nampak tak sungai tu..ahhhh refreshing!!

yang aku tak tahannye,,nama je turun gunung,,tapi ada jugak bukit yg nak kena naik..
huh semput oihh!!!dengan beg berat ngn baju basah segala..adeiii
plus sakit urat,sakit badan macam mak nenek dah aku rasa..hahaha

naik,turun,naik,turun,,after 2 hours,
at last!!!da moment nampak kereta2,yeahhhh!!!!!
DAH SAMPAIIII!!!!
boleh plak aku jerit kat situ sensorang..haha
xpe2,,xde orang kat belakang..LOL

ya Allah..sesampai je,,kaki gue rasa macam nak putus!!!!
rse nak cabut kaki tu then letak kat tepi..
IF AND ONLY IF..
*sigh

after relax2 kt pondok,me n my classmates decided nk golek2 kat surau,sementara tunggu zuhur..
haishh kalo diingatkan,,cara kitorang jalan time tuu macam gaya orang lepas bersalin tuh!!
selangkah..selangkah..hahah
seyes sakit satu badan!!
padan muka kau farah..
sape suruh cari penyakit??
thehehehe

1 thing kan,
though u know how hard it is,how tough it is,but if u just want to do it,u'll face everything in front of u..
u just want to,well,,no reasons pun..
thats da quality of ikhlas maybe??
no need for any balasan..
;)


aku suka pic ni jiddan!! ;)


then around 2.15pm,heading back to nilai..
memang seme xsedar apa dah kat atas bas tuu..
tapi cam rehat kejap je,,mata dah tak ngantuk dah..kaki je mcm mencucuk2 sakitnya..
bonus for me,,sakit kena sengat tebuan..toing3 

...

hurmmm..thats all..
sounds simple..
naik gunung,with all da halangan,then turun gunung,with also all da halangan..
but then believe me..
sooooooooooooooooooooooooooooooooooooo many ibrah that i got from this xpdc..
n of course i think that i won't get this from anywhere else..

but then this entry ni pun dah berjela..i'll look forward to write on WHAT EKCELI I'VE GOT FROM THIS EXPEDITION later..
really really chonmal chincha berharga..
n i won't forget this for the rest of my life..
my first mountain climbing expedition..




wallahua'lam 
;)













2 comments:

  1. serikk dokkk mekkk ?? ayoyooo...

    know what, i ALMOST nak p daki gunung irau weiii. naseb tanya my mum and my mum tak kasiiii..

    ahhhhhh lain kali hati2 dearrrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoho..50-50..antara serik n nak pegi lagi..hihiksss..glad my parents kasi je..better grab da chance time muda2 n single mingle ni..haha
      lain kali yer??insyaAllah i will..ngeh3

      Delete

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...