Friday, October 25, 2013

One word only..IKHTILAT

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ni aku terpanggil utk berbicara secara senyap berkenaan ikhtilat..
kenapa?
kerana aku tersentap bila melihat satu gambar seseorang yg kedudukannya tersangatlah rapat dgn seseorg yg berlainan jantina d sbelahnya..
sesiapa yg terasa,mohon terasa..
tujuan aku menulis ni bukan utk menghentam..tetapi untuk membetulkan keadaan..benda yg jelas salah,tetap salah..
so,sesiapa yg tersentap,aku mohon maaf..ttapi inilah kebenarannya..



ikhtilat..sesuatu yg sepatutnya semua orang dah tau..
okay sebelum tu,,ikhtilat ni maksudnya hubungan antara lelaki dan perempuan..
well,kita sendiri sebagai umat Islam sepatutnya alert dgn ikhtilat kita..

xusah bercerita ttg orang lain pn sebenarnya..aku sendiri pn pernah mengalami masalah ikhtilat ni..
contoh yg paling dekat,bila berdiskusi bersama muslimin..
tu okay lagi,sebab duduk atas kerusi seme tu,boleh dikawal lg..
tapi,,,bila bab bekerja dgn lelaki,pergi depan,belakang,kiri,kanan,dalam keadaan kelam kabut tu,,dah berapa kali hampir terlanggar dyorg..
rasa macam,,aaarghh!!serabutnya bila berada berdekatan ngn dyorg..

okay..tenang..sebenarnya..kita sendiri yg mengawal ikhtilat kita..xperlu salahkan keadaan cz kat mana2 pn akan ada lelaki,akan ada perempuan..mana ada universiti yg pelajarnya hanya perempuan,ataupun pelajarnya hanya lelaki kan..
so,memang akan ada kerja kumpulan yg campur atr lelaki n perempuan..
in fact,nnti kita dah masuk alam kerja sekalipun,percampuran atr lelaki n perempuan lagi luas..ikhtilat terus teruji.

therefore,,kalo kita dah rasa macam,,"ish,,dekatnya!!",so,kita sendiri la yg kena bertindak menjarakkan sedikit diri kita ngn jantina yg lg 1 tu..
kita sendiri kna amik inisiatif utk memelihara ikhtilat..bukannya buat xtahu ataupun sengaja mendekatkan lagi diri kita dgn mereka yg berlainan jantina..

lagi 1,,pandangan mata..
orang kata,dari mata turun ke hati..
nak pandang tu,,pandang elok2..jgnla bagi pandangan yg ala2 menggoda gitew..
bahaya weh!!
i repeat,BAHAYA!!
jangan fikir benda ni perkara kecil..in fact,tersangatlah besar impaknya.
ramai yg mengambil remeh terhadap benda2 cmni..padahal sudah terang lagi bersuluh dalam al-Quran..


yep!!lower your gaze!!
jangan duk gatal nk pandang,nak tenung lama2 ye..
ya Allah..seyesly aku takut..
sesungguhnya wanita itu fitnah terbesar bagi lelaki..
kita ni dosa dah bertimbun..janganlaa kita nk tambah lagi ngn benda2 cenggini..
astaghfirullahal'azim..

lagi 1..jaga suara..
please..jaga suara..
bukanlaa jaga nk suruh merdu ke apa..
tapi jaga suara,,jangan sengaja nk lunakkan suara tu ble berbicara ngn lelaki..
hang tau dak,,suara hang tu,,bisa menggoncang naluri seorang lelaki tau..
okay aku tau benda ni patut censored..
tapi,kalo guna bahasa kiasan ke hape,xberapa nk sampai maksudnya rsenye..
so,please,,jaga suara..btw,jaga suara bukan bermakna keraskan suara..tp,jangan lembutkan..tegaskan di mana yg perlu..


astagfirullah..Allahuakbar..
sama2 kita beristighfar,perbetulkan diri..
aku berbicara sebegini bukanlah bererti aku suci dari dosa dan kesilapan..
aku juga sedang memperbaiki diri aku..
andai aku salah,tolong perbetulkan aku..
kita sama2 improve diri kita..
untuk menjadi khalifah Allah d muka bumi ni,as well as untuk menjadi hambaNya yang soleh dan solehah..
renung2kan dan jom improve diri.. :)

wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...