Friday, October 18, 2013

~~Erti Sebuah Pengorbanan~~

Bismillahirrahmanirrahiim..




Aidiladha..hari raya korban..sinonim dgn pengorbanan..
well,,aku yakin sume org tau kan asal-usul bagaimana hadirnya Aidiladha dalam hidup umat Islam..
kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. yg sanggup melaksanakan perintah Allah supaya menyembelih anaknya sendiri,Nabi Ismail a.s. bukan lagi cerita asing..dan berkat kesabarannya itu,,digantikan leher anaknya tersebut dengan leher seekor kambing kibas..Subhanallah..
Demi mendapatkan keredhaanNya,Nabi Allah Ibrahim a.s. rela mengorbankan anaknya atas perintah tuhanNya sedangkan dia amat menyayanginya..
Itulah pengorbanan sebenar seorang nabi,seorang hamba Allah,seorang suami,dan juga seorang bapa..
andaikata kita terpaksa berkorban sesuatu yg sangat disayangi,,apakah yg kita akan lakukan??
adakah kita rela??
humm..wallahua'lam..

sebenarnya,kita meninggalkan kampung halaman,meninggalkan keluarga kte utk berjuang menuntut ilmu,itu sebenarnya sebuah pengorbanan..in fact,satu jihad di jalan Allah..
that's why,,kte jgn sia2kan perjalanan menuntut ilu ni dgn something yg blh membuatkan kte menyimpang dr tujuan sebenar menuntut ilmu..

tapi,,tu bukanlah bermaksud yg kita kena mengadap buku je 24/7!!kte kna la jugak mceburkan diri dalam persatuan ke,bersukan ke,,mcm orang kata,,HAV A LIFE,BABE!!..hehe
because,,even kte 4 rata memanjang pn,,tapi softskill ntah kemana..xguna jgk..
nnti kte interview utk keje ke apa ke,,1st thing yg dyorg tengok adalah softskill..result tu letak tepi dah,,sebab dyorg tahu yg kita mmg da punya kelayakan tu..
nevertheless,,though kte aktif buat mende2 tu seme,,make sure laa study xterjejas..pandai2 la seimbangkan antara tanggungjawab as a student n tanggungjawab as a caliph..

"masa study kita study,masa main kita main,masa discuss kita discuss"
-doc-

by the way,,one thing yg students selalu lupa,,kita selalu bagi makan utk minda..tp sedar x yg jiwa kita pn perlukan suplemen dy sendiri..ni asyik2 cari food for mind ajo..food for soul pn kena cari jgk kengkawan..beru seimbang hidup kita as khalifah n hamba Allah..
alaa,,bukannye susah pn nk cari food for soul ni,,mcm kt USIM,tiap2 mnggu mesti ada program,talk,forum bagai tu..antara nak pegi dgn xnak je..
kalo muslimat lg la untung,,time muslimin pi solat jumaat tu,,kita pegi la bicara siswi kan..tidoklaa terperap ajo dlm bilik tu..
paling2 malas keluar bilik,,youtube jer ceramah2 kt stu..sonang ajo haa..
apa2 pun,,dy bergantung pd satu je,,

antara hendak buat ngn xhendak..

humm,,aidiladha kali ni banyak mengajar aku..
ajar aku erti kemanusiaan..
kenapa aku ckp cenggitu??
okay,,cmni citernye

aku balik klate naik bas,,aku duk seat depan skali..
then mse bas duk kutip passengers kt bus stations tu,,ad laa 1 kejadian ni,,
di mana sorg macek tua ni nk jgk naik bas balik kelate,even tiket da abis..
driver bas ni kesian kt macek tu,,dy benarkn laa naik jgk..tp xdpt duduk kat seat laa..kena duk kat lantai je laa..
pastu,,mse otw ke bhg belakang bas tu,,tetibe ad sorg anak muda ni,tetibe bangun then bg seat dy sendiri kat macek tuu..
tanpa disuruh,,dy dgn rela hati..
Subhanallah..masih wujud lg rupanya manusia berhati perut kat dunia ni..alhamdulillah..
then anak muda tu duk la paling dpn..
lebih tepat lg,,sebelah driver,dekat ngn aku..
of course la kind of xselesa kan..
takut terlanggar ke apa..
tp dy paham laa..duk jauh2 sket dr aku..
aku ni plak jatuh kesian kat dy..
mcm boleh rasa je sakit pinggang,sakit punggung dy duk atas lantai keras tu..
tp ap boleh buat,,naseb laa dy ni laki..
kena la kuat kan..hihihi
ingatkn kt tgh2 jln tuu ad la jgk org tukar bas,,tp dekat machang baru ad org tukar bas,,
kira lama la jgk dy duk mcm tu..Allahuakbar..
moga pahala besar utknya..ameen

then,,pakcik bas tu tanya laa dy nk pegi kolej balik hri ap..
unexpectedly dy kata tiket bas abes..xtau lg cemana dy nk pi kolej tuu..
lagi unexpected,,pakcik bas tu nk tolong dy smpai dy boleh naik bas pi kolej balik..
Allahuakbar..
see???buat baik dibalas baik babe..
even dy bukan study di tmpat yg bernama 'Islam' pn,,dy boleh je didik diri dy dlm acuan Islam..

"xsemestinya org yg belajar kt tempat yg bukan beraliran agama tu xpaham agama..kadang2 orang mcm ni lebih faham agama jika dy sendiri mendekatkan dirinya kepada Islam jika nk dibandingkn org yg belajar dlm bi'ah Islam tetapi hanya sekadar itu sahaja..xde perbezaan taraf antara org yg belajar kat sekolah agama dgn org yg belajar kt sekolah biasa..yg membezakannya,,tahap taqwa seseorang tu.."
-me-

...

lagi,,aku belajar erti kesabaran yg tinggi..
kesabaran yg macam mana??
kesabaran seorang isteri menerima takdir bahawa dy dimadukan..
though seme berlaku secara tiba2..
mybe depan orang je dy nampak kental..
tp hatinya??jiwanya??
Allahuakbar..hanya Allah yg tahu segalanya..
macam boleh rasa je apa rasanya bila suami menduakan kita..
Allah..jujur aku katakan,,aku xrasa aku sanggup..
even dijanjikan payung emas,,tp hati ni..hati ni susah utk ikhlas..
aku xrasa aku mampu utk ikhlas..
"ya Allah..janganlah Kau uji aku dgn sesuatu yg aku xmampu"..
ameen..
semoga dirimu terus tabah dengan ujian ini..

...

lagi,,aku belajar erti percayakan Allah..
aku percaya setiap yg Allah beri itu yg terbaik buat makhluknya..



"Based on my experience these 2,3 years,,aku lebih percaya dgn perancangan Allah..bukan tiada perancangan sendiri..2 kali perancangan aku bercanggah dgn perancanganNya..but He always plan n give da best for me..i can see da silver lining now..I Luv Allah ..percaya Allah dlm semua perkara..He always plan da best for us "
-me-

dua kali..dua kali perancanganku bercanggah dgn perancanganNya..

1st,,aku nk sgt pi mesir,study medic kt sana..da dapat dah pn,,tp tetibe abah xbagi..abah ckp,nk buat medic,buat kt sini je..hikmahnya,,kita boleh lihat apa yg jadi kt mesir skarang kan??even da reda,,tp xpulih sepenuhnya..andai aku tetap lawan,mesti study terjejas ke apa kan,,redha ibu bapa itu yg sangat penting..

2nd,,aku nk medik,,dah layak dah pun pointer,muet bagai tuu,,tp kuota plak xmembenarkan,,ya Allah..hanya Dia yg tahu apa yg jadi pada diri aku..hikmahnya,,aku xlagi rasa terbeban sepertimana ketika aku di tamhidi medic..siapa sangka,,aku lebih menyerlah di ichemtech..bukanla nk kata aku hebat,,tapi jika nk dibandingkan dgn sebelum ni,,aku bukanlah siapa2 kalo nk dibandingkan dgn bdk2 medik yg lain..tekanan berada di tempat itu,,hanya Allah yg tahu..
tapi,,di ichemtech,,even aku aktif berpesatuan,berprogram,tapi tekanannya masih boleh aku atasi..aku rasa jalan aku di sini dipermudahkan..so far aku xhadapi masalah yg berat..

aku happy di sini..walaupun almost 98% new friends,tp,kami cepat rapat..rasa mcm dah kenal lama..aku dah jatuh sayang pd dyorg though baru sebulan lebih di ichemtech..plus,,aku boleh jadi diri aku sendiri..tiada lagi rasa rendah diri..in fact,aku nk bawa kawan2 aku,,kawan2 baru aku utk sama2 berada di depan..kerana aku sudah merasa betapa peritnya berada di belakang..aku xmau kwn2 aku rasa benda yg sama..
sesungguhnya aku xsanggup ke hadapan seorang diri..
tiada maknanya kita berjaya sensorang,,tapi tiada siapa yg boleh kte kongsikan kejayaan tu..
tapi,,bila berjaya ramai2,itu lebih manis..
sepertimana manisnya sebuah persahabatan..
seperti manisnya sebuah persaudaraan..

Alhamdulillah..sesungguhnya,,ketentuan Allah itu yg terbaik..


aku redha..insyaAllah aku redha..alhamdulillah aku redha..
aku nampak da silver lining..
aku da nampak jalan future aku..
even xberapa jelas,,but it's better than jalan yg gelap..

"the secret to chemistry is not to do what we love,but to love what we do"
-sis erma-

i'm surely will keep that in my mind..

...

lagi,,aku belajar erti persahabatan..
yes,,EIFJAN will always be my babes forever..
till jannah hopefully,insyaAllah..
bila terpaksa menyembunyikan sesuatu yg buruk berkaitan besties kte,
ya Allah,,bagai nk pecah rsenye jantung ni..
rasa mcm seorang pengkhianat buat sahabat sendiri..
thats y,,aku terus tanyakan pd my bestie sorg ni,permasalahan dia..
itu lebih baik drp aku serkap jarang seme tuu..
then,bila aku mdapat khabar pasal sesuatu itu,,
I'M SPEECHLESS..
aku ke penyebab seme ni??
salah aku ke sebab tanya cenggitu..
Allahu..
sesungguhnya niatku hanya tak mahu sahabatku disakiti..
tak lebih dari tuu..
Allahuakbar..Astaghfirullahal'azim
semoga awak tabah..
ada hikmahnya insyaAllah..
i'll always pray the best for u..
:'(

...

lagi,,aku belajar erti sebuah fikrah..
tersangatlah berbeza bila berurusan dgn org yg berlainan fikrah dan juga dgn org yg punya fikrah yg sama dgn kita..
rasa mcm,
"ya Allah,susahnya nk berurusan ngn si polan ni.."
"ya Allah,,aku xsangka dia punya fikrah sama dgnku,,urusan pn jadi mudah.."

"jgn salahkan fikrah,kita punya fikrah yg sama,alhamdulillah..tp kte jgk kena raikan org yg punya fikrah berlainan dgn kita"
-doc-

sesuatu yg sungguh aku xsangka berlaku..
sesuatu yg meningkatkan lagi keyakinan aku bahawa he's da one..
apa itu??
JALAN DIPERMUDAHKAN..
KURANG KESULITAN..
bila aku discuss pasal future ngn fmily,
atau lebih tepat lg pasal marriage,,
apa yg berlaku way too far jauh dr expectation aku..
aku expect yg fmily akan bangkang habisan,,
udohlee aku xpernah bicara pasal mende2 gini..scary ya amat!!
tp turns out,semua tenang je..
semua cm take that as a normality..
siap tanya detail lg cemana2..
cm tiada perkataan "HALANG..XBOLEH" seme tuu..
Alhamdulillah..

apa yg aku takutkan,,
the other side laa..
cemana penerimaan belah sana..
sbb this is da 1st time he explain details bout me..
hri tu his mum cm buat xhirau je..
yg sorg ni plak,cepat benor gelabahnye..
2 hari down xleh bukak buku,,takut his mum halang..
aku ni relax jer..hihihi
beselaa..dlm fon xleh nk serius,,kna jumpa 4 mata laa..
then bila da citer secara berdepan ni,,belah sana pn cm boleh terima la..
Alhamdulillah..

tapi,timbul satu isu..
his family nk cepatkan sme ni..
adoyaiii..
i'm sooo speechless..
boleh ke aku proceed time study ni..
dulu da rse cm redy,,tp dy kata boleh tunggu aku abes study..
sambil2 tuu dy duk sabah buat HO kt sne..
so aku pn,okay laa..xyah fikir dah..
tp turns out,,xjadi plok gi sabah..
his mum kind of xberapa sihat sgt..
kalo emergency ke ap,,senang la nk balik..
then,
timbul balik isu proceed time study ni..
nak xnak,,kena la tnya my parents..
n i expect da answer is NO..
tp lain pulokss..
cm xde je word TAK BOLEH tu..
Allahu..
adakah jalan yg mudah ni petunjuk segalanya??
Subhanallah..

so,insyaAllah,dy boleh bg aku masa utk buat persediaan fizikal n mental selama 2 tahun..
persiapan utk segalanya..
memang xelok sebenarnya janji tempoh2 cmtu kan..
better langsung je udoh xde penghalang..
tapi,,,,,,,
aku rasa terlampau awal giler kowt!!!
aku ni baru start degree..
xrasa cm gatal nk kawen sgt ke??hahaha
udoh lee aku ni ala2 kanak2 ribena gitew..
bolehke aku??
kwang3

so,maybe 2015..3rd year of ichemtech maybe..
dy pn da stabil ekonomi,da keje,,ai pn da kira okay la,,da nk abes study da..
ceh..gedik gila plok aku rasa kawen awal2,,xmenyempat tunggu abes study..
hikss
pluss,,kesian jgk kt org tuu,,da berapa tahun da dy tunggu sblm ai terima dy..hihihi
punya la sabar..terharu ai..ngeee
overgedikss detected..dpersilakan muntah..haha

tp seme atas ketentuanNya jgk..semoga perancangan yg ini xlagi bercanggah dgnNya sepertimana yg telah aku lalui 2,3 tahun kebelakangan ni..
insyaAllah..

so,,my dear besties nana,jaja,ciktin,,
sila menabung ye utk balik 2015 tuu..
xjadi la rasanya tunggu me grad,,tunggu korg balik..
ada org tuu takut sgt kalo lama2..
ai steady jer sbenarnye..hihihi
ye laa tuu..XD

insyaAllah..semoga segalanya lancar..
ameen..

mohon doa yg baik2 dr kalian ye..
mmuah3



wallahua'lam





3 comments:

  1. nice entry babeyh. seriously, I dont get any news about nana's and everything, hope we'll have time to share with. after midsem maybe?

    ReplyDelete
  2. Serious cakap, m soooo eksaiteddd skrg niee!! omooo!! pleasee laa wait for me balikkkkkk!!! though me dlm tahun 4 dah kowttt :(((

    ReplyDelete
  3. salam sis,
    boleh tolong jawabkan survey? saya farhana dari UIAM sedang jalankan kajian thesis mengenai lanskap usim.

    http://freeonlinesurveys.com/app/rendersurvey.asp?sid=y7hjrhzdl9yp3lx356120&refer=freeonlinesurveys%2Ecom

    feel free to answer :)
    your help is much appreciated.
    Jazakallah khayr :)

    ReplyDelete

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...