Thursday, April 23, 2015

USIM's 2015 VC Cup English Debate

Bismilahirrahmanirrahim..

hey hey hey!!!
fuuuuhhhh dah lama gian nak menulissssss yeahhh..
banyak dah isu yang terlepas..
debat ni pun dah sebulan lebih berlalu..haha
bizi ya ampuunnn!!
minggu ni pun sama je bizinya..
tapi tetibe dapat cuti free plak hari ni..lab cancel..
perasaan dia macam hilang hala tuju hidup jap..xtau nak buat apa..haha
tho ada lagi midsem test yg x settle..adoiii
mengadap nota pun macam tengok kayu..
xde feeling langsung..aiyoyooo

then..bingo!
blogging ah..hiksss

okaaayyy lemme recap back what had happened during that VC Cup Debate atau lebih dikenali sbg Debat Piala NC kategori bahasa inggeris yg lalu..



pada mulanya..aku hanya join meeting Kelab Debat dgn sekretariat fakulti utk cari peserta..in the end,dah xde wakil sgt drp fakulti aku,n prof pun dah bising ckp sepatutnya kita kena la hantar wakil kategori english tuu..aku pun,,ahh try jelah..

WALAUPUN!!

aku zero pasal debat..
pertandingan debat pun xpernah tengok sepanjang hidup atas dunia ni..
ada hati lak tuu nk masuk debat..haha..
tapi,entahla..
kenapa nekad sangat pun xtau lah..

lepas sign in nama baru ada lg 1 team international students nk join..
sokay aaa ada 2 team utk english..

Debat NC ni berlangsung selama 3 hari, 12-15 Mac 2015..
yang lawaknya..
team aku,FST B tertubuh secara tidak sengaja..
xkenal rapat sangat pun dgn teammates sendiri..

Recalling back on how we became teammates,rasa nak tergelak pun ada..haha..
Accidentally jd team..sorang dr foodbiotech,sorg dr fizik gunaan,n me with that tall guy,from chemistry..
BUT,,we hav nice chemistry together u know..sorang laju brainstorm,sorang nice in explanation,sorang good at being calm n sorang being bold n sarcastic..making our team kukuh mcm hydrogen bond..gitteww~

Team FST B from left : Azeez, Ikhwan, Me, Nuha


among those 4 people,aku ngan Nuha xpernah berdebat sebelum ni..
mmg newbies sangat laaa..

thanks to our trainer,Wani Malek or usually called Walek..
dia laaa yang train ktorang dari A-Z..
seyesly A-Z..

oh tak lupa nak mention..
we trained for only a week!!
which is not literally a week..
xsampai pun seminggu..
3 hari belajar theories bout debate,
on the debate's terms n regulations, how to give rebuttals, POI or points of informations, (which aku xpernah dengar mendealah tuu sblm ni..haha) , on how to be 1st speaker, 2nd speaker, 3rd speaker..then 2 hari berlatih debat..
bayang aaa..
drp xtau pape langsung kn..
mmg high speed learning aaaa..
fuhh well done to my brain..wink3!

masa penetapan speaker time training tuu,Wani suruh ktorg cerita pasal shoes,holiday,sports..then dia kata aku sesuai jd 2nd speaker which quite skilled in rebutting..
aku pun xtau macam mana dia nilai..
well,she has the highest rank in the debate club kowt!!
mmg sifu sejati laa..
semangat dia dalam ajar ktorg tuu,,mmg aku salute..
pujian ttg kitorg xlepas dr bibir dy..
asyik2 "well done!","nice!", "good job!"
kadang2 aku pun ragu2,,betul ke good job?haha

si Nuha sesuai jd 1st speaker,Ikhwan 3rd speaker and Azeez 2nd speaker..
mmg nampak laa perbezaan cara penyampaian kami..mungkin sbb tuu kut Wani set ktorg camtu..
fuhhh let's prepare mentally n physically for our first day babehh!!

...

-FIRST DAY-

Oh dear!dari pagi aku dah berdebor dah nk tunggu preliminary round petang ni..
first time nk debate kowt weyy!!!
there were 5 rounds of preliminary round..
first, kami semua gi ke motion room dulu..utk dengar dyorg bacakan motion ataupun usul..
then our runner will lead us to da debate room..
we have 30 minutes to discuss n prepare..
including masa berjalan2 cari bilik debat tuu..
xsama mcm debat BM n BA yg usulnya diberi seminggu sebelum lawan..

1st ROUND : THBT national police forces should implement quotas to reflect the nation's racial diversity.
(Swings vs FST B)
(Opposition)

Utk 1st round ni aku participate as 2nd speaker sbb azeez ada lab masa tu..kena bergilir laa sbb 4 org kan..
at first macam keras sket kepala otak nak cerna motion..
macam lambat sket..haha..
tp alhamdulillah keluar jgk points..toing3
n then,
kitorang MENANG !!! yeayyyy!
kira pembakar semangat laaa first round ni ktorg menang kan..
(always bear in mind ktorg xpernah debate kay..haha)

paling tak percaya,,,

I WAS THE BEST SPEAKER!!!

ohmygod!!
memang bertambah2 terbakar laa semangat..haha
dah kurang dah rasa takut nk debat tuu..
toing3

2nd ROUND : THW ban all commercial that promote stereotypical norms of beauty and faminity.
(FST B vs FPQS B)
(GOV)

round kedua ni dah start lambat dah..pukul 6 cmtu dah..
kali ni azeez plak yg jd 2nd speaker..aku stepped out..
tapi yg ni memang lawak aaa..si ikhwan tuu as 3rd speaker boleh lak buat aksi xsenonoh masa debat..dy tiru aksi drp iklan pompuan makan aiskrim n terlajak laris tuu..
aku kat belakang dah gelak pecah perut dah masa tuu..sampai terkeluar2 air mata..adooiii haha..
1 thing yg unique bout our 3rd speaker ni,,mimik muka dia..
sangat sarcastic,bold n ayat win!
mmg terbaik ahh..

tapi team FPQS B ni semua cantik2 ayu2 belaka..aku perasan gak si mamat nigeria tuu tergugat..dia amik semua POI drp pihak lawan..
adoii berat nanang sungguh..haha

masa hari terakhir,agak terharu bila team FPQS B ni puji cara ktorg debat..debat ngn ktorg paling fun walaupun hot..
woww kembang semangkuk..haha
tp seyesly nice knowing them..

and yang ni pun kami menang alhamdulillah..
balik tersengih laa..
tapi debaran utk esok lagi dahsyat..
3 rounds to go thru..
with Aainaa Mardhiah..one of the best debaters in USIM.

...

-SECOND DAY-

Hari kedua..hari paling sakit gak aaa..
konflik berlaku..
bilamana kami kna pilih antara aku ngn azeez utk jd speaker kedua..
bilamana si azeez tu tak percaya pada aku utk take the position..
"u can do it??are u sure??"
perghh sampai sekarang aku ingat ayat dia..
nampak sangat perlekehkan aku..
tau laaa aku first timer..dia dah pernah ke peringkat national mse kat nigeria nuuu..
tapi kalo aku x amik peluang ni,,cemana nk improve kan..
huhuhu seteghesss!!

3rd ROUND : THW ban foreign investors from purchasing urban residential real estate.
(FKP A vs FST B)
(Opposition)

yang ni aku berkeras jgk nk take da position as 2nd speaker..
round ni lawak sebab walaupun panas sidangnya,tapi ayat2 pedas tuu buat nak tergelak laa jugak..
paling tak tahan bila main kenegerian plak kat situ..
memang lepas abes debat tuu kami pakat bantai gelak laaa..



1 thing aku suka bab debat,bila kitorang macam gaduh dalam sidang je..
tamat je tempoh debat,keluar je bilik debat,macam kamceng je..
niceeee..

tengah in tense tuu..haha

tapi seyesly emotionally unstable..
and..
kami kalah..
aku tau dia macam nk menyalahkan gitu..
duk pandang2 aku..

aku punya stress,
termenangis kat situ jugak..
paling sedih bila nangis sambil makan weyy..haha
nuha,wawan,wani seme dah panik dah..
wani duk bg kata2 semangat laa kat aku..

pastu,dan2 lak team swings cari org utk ganti..
well,swings ni wujud sbb xcukup bilangan team utk lawan..
xeffect pape pun even menang..

aku pun,,rasa nak lari dari si azeez jap..
xboleh tengok aaa muka dy..rasa terbakar..
punya laa minta izin ngn wawan sbb dy mcm xbagi aku pegi..
sbb aku jenis laju brainstorm
rasa tak bertanggungjawab pun ada..
tp I needed my own space jap mse tu..
join gak team swings utk round 4.

4th ROUND : There's a potion which can stop you from falling in love..TH as an 18 yrs old Would take the potion.
(FST B vs FPG)
(FPSK C vs Swings)

kali ni lagi teruk..bila xkenal langsung teammates swings kan..
lagi2 lawan geng medic uuu..
memang main hentam jela..
tapi aku tersemangat lak bila ckp bab chemistry kan..
walaupun hancur sket,,WE WON!!
oh my..aku xcayaa..
yg dahsyat bila team FPSK xdapat nak terima dyorg kalah..
boleh plak gi pertikaikan dekat judge mse tu..
masa tuu baru nak terangkan apa stand dyorg bagai..mana nak valid dah kan..
kesian jgk dekat judge..
dia dah buat keputusan kan..
aku yang pada asalnya nk approach judge utk minta tips utk improve,xjadi dah nk minta sbb dyorg tgh hot sangat..aku pun blah laa..
rasa nk cakap je kat judge..bagi jela dyorg menang kalo nk sangat..
tapi xberani laa nk campur hal rumah tangga orang..
biarlah dyorg settle sendiri..
adoiii..

aku pun terus pegi cari team aku..masa tuu mmg baru sedar laa aku sayang team aku jiddan3..xboleh aaa masuk team yg tak sekepala..
sbb kte dah tau cara masing2 berfikir kan..
unfortunately..FST B kalah..huhu
kesian gak dkt si Azeez tu..
nampak sangat nak menang..
aku dah warning awal2 dah,don't put too much hope..takut kecewa nanti..

paling penting,kita datang sini sebab nak belajar..
menang kalah lain cerita..

tp dy xnak dengar..
yg si wawan ngn nuha tu dah berundur2 ke belakang dah takut aku meletup..
sebab aku punya panas baran ni dah terkeluar abes dah sepanjang join debat disebabkan mamat tu..aiyooo..
berapa kali dah meletup..ishh

cuma yg okaynya bila bab discussion tuu kami boleh laju..
bab nk set 2nd speaker jea xsefahaman sket..huhu

then..
final preliminary round ni pun aku bagi dia je..
tak hingin dah gaduh,,penat ah..
nak sangat join kan..join je laaah kn..
aku tukang brainstorm idea je kali ni..
mentang2 x take the seat,laju plak kepala otak aku brainstorm..haha
nicee..

5th ROUND : THBT elected politicians and their families should be forced only to use public health and educational service.
(Tamhidi C vs FST B)

Masa ni paling panas aaa antara debat2 sebelum ni..
macam mengarut sket cara pihak gov buka kes..aku kat belakang tuuu mmg meronta2 dah nak bangkang skali..xsenang duduk dah..our runner pun sama sbb dy bekas peserta VC Cup Debate tahun lepas..haha
semangat jiddan2 aku bg tips POI n rebuttals secara curi2 kat belakang judge..haha
oppss!!jangan maraaaah..hihi

and as expected..we won this round..sebab gov salah faham kes..adeiii..

balik tuu,,capek dah..
penat mental fizikal..

dah abes 5 rounds..3 menang,2 kalah..
okay laa tuu..
xde laa taruh harapan tinggi nak masuk quarter final..
sebab sampai tahap ni pun dah bangga sangat2 dah..

tapi..
esoknya..

...

-THIRD DAY-

kami layak ke quarter final..
OW EM GY!!
tak cayaaaa!!
kena lawan lagi la ni maknanya ek..
haha

Quarter Finale : THW sentence repeat offenders to life imprisonment.
(FST B vs FKP A)

utk quarter final ni macam teruk sket sbb aku amik position as 1st speaker..mcm kureng reti sket nk counter kes..aiseyy..
yg si azeez as 2nd speaker lak,boleh plak dia salah faham definition..
boleh plak dia gi lawan definition gov..memang cari nahas laa..
the judges dah geleng2 kepala dah..
aiseyy..
si wawan as 3rd speaker pun mcm blank dah..sbb kami xsangka si gov tuu pandai sangat kecikkan kes sampai kami pun xterjangka..lari abes aa isi2 kami..huhu

last day..quarter finale..


seperti yg dijangka..
perjuangan kami dalam VC Cup Debate berhenti setakat quarter final..

tapi..seyesly xsedih..
sebab ni pun dah jadi pencapaian terbesar dah buat kami..
first timers sampai quarter final yaww!!
I am proud of my team yeyeahhh!!

tapi..yang sedihnya bila dah xtau bila lagi nk join debat..
takkan laa nak sia-siakan ilmu sepanjang seminggu menuntut ni kan..
fortunately wani keeps encouraging us to join debate club..tengok dyorg berlatih..boleh berlatih sama nanti..
tapi tuu lah..
kebizian melanda sampai xsempat langsung nak singgah bilik KD..huhu

haa..itu lah dia kisah aku dengan debat..
xserik pun join walau pada mulanya xtau pape..
walau kalah..
sebab ilmu tuu laagi berharga..
mungkin sbb aku first timer..tuu yg xharap menang sangat..
those yg mmg dah pernah gemilang dlm dunia debat,,mmg nampak laa nak menang..
macam kerdil je lawan those people..huhu

tengoklah nanti..
ada rezeki,boleh join lagi..hiksss
insyaAllah..

FST B with all the judges..sporting kowt..nak je snap piccas ngn weols..hehe

Our runner..



haaa..the middle one is our trainer,Walek..hangout wif geng FST B..

okay then..
that's all..
congrats to u who keep reading till the end..
err iya ke??haha

wallahua'lam..













No comments:

Post a Comment

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...