Wednesday, November 1, 2017

Resepi Kuah Kacang Turun Temurun

Bismillahirrahmanirrahim.

Heyy alls!!
Haaa ni sebenarnya tiboh terasa nak share resepi turun temurun kuah kacang sebab nak habiskan data yg nak renew satgi LOL. 

Okayss cerita lah dulu, kuah kacang ni ambe belajar dari mummy, mummy belajar dari arwah mek. Setiap kali raya, mummy takkan pernah miss buat kuah kacang ni since dari kecikkk. Even sedara mara pun akan datang rumah cari mende ni sebab katanya sedappp and yes sedappp haha.

Tiap-tiap tahun, aku lah tukang goreng ngan tumbuk kacang. Tapi, pernah satu raya tu, mummy masuk hospital malam raya sebab dehydrated so aku ambik alih masak kuah kacang buat pertama kalinya phewwww and hasilnya alhamdulillah boleh laa dimakan hahaha. Opkos tak sama macam air tangan mummy.

So, tahun ni aku dah kawen (alhamdulillah) then aku rasa aku patut kekalkan resipi turun temurun ni. Plus aku the only daughter in the family. Dannn, experiment aku kali kedua aku test dekat family mertua masa raya haji haritu. Seyeslyy serammm and tak berkeyakinann hahaha sebab baru 2 bulan kawin masa tu so kekok lagi plus sebab stay rumah sendiri tep.

Dannn taraaaaa~~~


Actually, mummy komen kuah kacang aku kureng rasa sket sebab takde macam minyak2 merah keluar hasil dari santan pecah minyak tuu tapi takpe next time kita kasi pecah minyak betul2. Mungkin tumis pun tak betul sebab gelabah masak kat rumah mertua kah3.

So, these are the ingredients untuk saiz 1 periuk sederhana:

1/2 kg kacang tanah
1/2 kg santan pekattt
20 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
1/2 inci halia 
1/2 inci lengkuas
2 sdk serbuk jintan manis
2 sdk serbuk jintan putih
1 senduk kecil cili kisar
3 batang serai
4 keping gula melaka
garam & gula secukup rasa

Let's start cooking!!

1. Kacang digoreng tanpa minyak then tumbuk. Ambe tak suka blender kacang sebab semua jadik hancur sangat. Okey ketepikan dulu kacang tumbuk.

2. Rebus santan sampai keluar minyak. Part ni sangat menduga sebab lamaaaaaaa sangat. Ritu ambe gopoh sangat masukkan kacang sebelum betul2 pecah minyak.

3. Bila dah pecah minyak, masukkan kacang tumbuk tadi.

4. Sementara tunggu pecah minyak tadi, blender dulu semua bawang, halia, lengkuas. Then tumis sekali dengan cili kisar, serbuk jintan manis dan serbuk jintan putih. 

5. Lepas tu, masukkan bahan tumis tadi dalam campuran santan+kacang tadi. Then masukkan gula melaka ngan serai yang dititik. Balancekan dengan gula dan garam.

6. Masak sampai pekat then siappppp!!!! So boleh la makan dengan sate, nasi impit. Cicah roti pun sodappp. Hehe

Phewww so I just pinned this recipe here for future. Senang nak cari bila nak masak lagi nanti. And you guys too can try. Heee.

Selamat mencuba!
Wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment

Of Pernicious Anemia...

Bismillahirrahmanirrahim. Hye alls! I'm back! Actually tengah penat sebab duk bertapa dekat lab and office kat research hub tu. La...